Csatószegi Viktor
HONNÉT
VETTE EZT?
”A következő szombaton
tanítani kezdett a zsinagógában. Sokan hallgatták, és csodálkozva mondogatták: „Honnét vette ezt?
Hol tett szert erre a bölcsességre? És a csodák, amiket kezével
végbevisz!” (Mk. 6.)
Több alkalommal
írtam már arról, hogy ez a világ
két térfélre osztott világ; hívőkre, és
hitetlenekre. Ez kezdettől fogva
így volt, van, és lesz. Titokról van itt
szó, mégpedig a kiválasztás, és az erre mondott „igen,”
és „nem” titkáról.
A fenti Evangélium is egy
ilyen szituációt mutat be nekünk, amely ott történt, ahol Jézus született, ott, ahová
éppen akkor hazalátogatott. Ezek a
hazalátogatások szinte mindig magukban
hordoznak valamilyen nehezen megfogalmazható borongást, valami nehezen egybeilleszthetőt a régmúlt, és a
jelen pillanata között. Velejárója a kronoszba zártságunknak. Eszembe jut most Ingmar Bergman zseniális, a filmtörténelem
korszakalkotó filmje; „A nap vége.”
Ebben van egy katartikus jelenet, amelyben az
öreg professzor, élete végén ellátogat gyermekkora szülői
házába. A rendező zseniális lélektani bravúrral
oldotta meg az átélés
lehetőségét, amikor kissé homályosabb,
más színnel ábrázolta a gyermekkort, az akkori otthon világát,
testvéreivel, szüleivel, és az egykori önmagával. Így, a néző egyidejűleg láthatta
őt kisfiúként, és amint öregen szemléli a régi önmagát… Ez a film hosszú napokon át, mély
hatással élt bennem. Valami
ilyesfélét érzek én is, amikor
elmegyek gimnazista korom, szülői otthonom háza előtt az Erzsébet híd pesti hídfőjének
közelében, és megállva, felnézek azokra az ablakokra… (Sokszor.) Értem
Bergmant, és értem Jézust. Mindkettőjük
belső fájdalmát, noha más volt e fájdalmak gyökere. Ahogy
nem értették meg Jézust a falubeliek, azok, aki csupán a külső tények
ismeretéig jutottak el, s azokat sorolgatták egymás között, pontosan így van ez
ma is. Szemeik elől eltakarják a láthatók, a láthatatlant. Az utóbbi a TELJES VALÓSÁG, AZ EL
NEM MÚLÓ. „…..és megbotránkoztak benne.”
Teszik ezt a mai napig, ezek a
végtelenül szegények.
„Miféle bölcsesség ez, amely neki
adatott?” Különös számomra, hogy miközben leragadnak annál a ténynél, hogy „Mária fia,”
mégis felfogják, hogy ez az
ácsmester rendkívül bölcs. Fel
is teszik a kérdést az előbbi kérdést, de ennél tovább nem jutnak.
Néznek, de nem látnak. Igen, mert HIT nélkül
csak nézni, bele bámulni lehet
a létbe, de az e lét felettit, az e lét
forrását meglátni, lehetetlen. Ennek
a világnak a tolongó,
egymást taposó, iszaptengerébe fúródó tekintettel, nem lehet
felismerni a közénk érkezett, és bennünk szállást venni akaró élő Krisztust!
Az ilyen emberekkel, s ilyen emberek között „Nem is tehetett csodát,” amint
megjegyzi Márk. A legnagyobb
csoda az barátom, ha bennünk,
bűnös, botladozó emberekben
megszületik a hit, ha Jézus tisztára mos
a bűnbánat, és megtérés ajándékával,
és élőnek látszó halottakból, örökké
élővé alakít át.
Igen, mert
a Bergman film, és az én régi ablakokra felnéző
merengéseim, csak röpke, múlandó átmenet, azért, mert Jézus Krisztus megtette
azt a kimondhatatlan csodát.
MÉGIS megtette…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése