AZOK A SZEMEK...
45Fülöp találkozott Natánaellel és
elmondta neki: „Megtaláltuk, akiről Mózes törvénye és a próféták írnak, a
názáreti Jézust, Józsefnek a fiát.” 46„Jöhet valami jó
Názáretből?” – kérdezte Natánael. „Gyere és győződjél meg róla!” – felelte
Fülöp. 47Amikor Jézus meglátta Natánaelt, amint
feléje tartott, ezt mondta róla: „Lám, egy igazi izraelita, akiben nincs semmi
álnokság.” 48Natánael megkérdezte tőle: „Honnét
ismersz?” Jézus így válaszolt: „Mielőtt Fülöp hívott volna, láttalak, a fügefa
alatt voltál.” 49Natánael erre felkiáltott: „Rabbi (azaz:
Mester), te vagy az Isten Fia, te vagy Izrael királya!” 50Jézus ezt felelte neki: „Mivel megmondtam, hogy láttalak a fügefa alatt,
hiszel. De nagyobb dolgokat is fogsz még látni.” (Jn. 1, 45-50.)
Az apostoli hagyományból tudjuk,
hogy abból az eleinte kételkedő Natánaelből lett később Szt. Bertalan apostol,
aki vértanú halálával pecsételte meg hűséges szeretetét Jézusa iránt. Nem sokat
írnak róla az Evangéliumok, de ez a fenti részlet éppen elegendő ahhoz, hogy az
Egyház külön ünnepnapot szenteljen neki. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy Isten legtöbbször egy embert jelöl
ki a közvetítő szerepre, egy embert, akit ebben a történetben Fülöpnek hívnak.
Tudok-e én is ilyen közvetítő lenni Jézus, és egy kereső ember között?
De én most sem Fülöpről, sem Natánaelről, hanem a mindenek középpontjában
álló Jézusról kívánok írni, aki ebben a rövid igeszakaszban is bizonyítékát
adja természetfeletti, isteni mivoltának. Persze, minderre csakis „bemosakodva”
lehet rálátni, a Lélek fényét elkérve, mielőtt kinyitjuk a Bibliánkat. Ők
ketten soha nem találkoztak e jelenet előtt, egyetlen szót sem váltottak
egymással, és mégis azt olvassuk, hogy:
4”7Amikor Jézus meglátta Natánaelt, amint
feléje tartott, ezt mondta róla: „Lám, egy igazi izraelita, akiben nincs semmi
álnokság.” 48Natánael megkérdezte tőle: „Honnét
ismersz?” Jézus így válaszolt: „Mielőtt Fülöp hívott volna, láttalak, a fügefa
alatt voltál.””
Tehát; még csak tartott Jézus felé Fülöp oldalán, amikor az Úr pontos
leírást adott róla. Igen, mert neki nincs szüksége leírt életrajzokra,
hivatalos iratokra, beajánlásokra, Ő belelát az ember legmélyébe, a szív, és az
elme centrumába. Nincs előtte manír, és púder… Natánael megdöbben, s kitör belőle a teljesen logikus
felkiáltás: „Honnét ismersz?” Honnét… Te
kis balga. Mielőtt anyád méhében fogantál, már ismertelek téged, NEVEDEN
SZÓLÍTOTTALAK.” Tudd hát barátom; te
is azért botorkálhatsz azon az úton, amelynek egy pontján Jézus vár rád, mert
öröktől ismert, kiválasztott ebből a konglomerátumból, és vár téged abban a
kanyarban. Támaszt benned hatalmas, a világ által be nem tölthető ürességet, és
vágyat a teljesség megismerése iránt. Tán, ezért is kattintottál most erre az
oldalra, hátha találsz ott EGYETLEN
OLYAN MONDATOT, amelyet nem én,
hanem a kezemet fogó Isten íratott le velem… Ez a mondat csakis akkor lesz
benned százszoros termést hozó mag, ha elfordulsz a betöltekezést adni
képtelen, hamis bálványoktól, és nyitottá válsz az egyetlen, örök érték; Jézus
Krisztus felé.
….és most figyelj, de nagyon! A következő mondat képezi csúcspontját e
szakasznak, az a mondat, amit senki más nem jegyezhetett fel, csakis a tiszta
szívű Szt. János, a szeretett tanítvány.
„MIELŐTT
FÜLÖP HÍVOTT VOLNA, LÁTTALAK, A FÜGEFA ALATT
VOLTÁL.”
Csend. Csend, és leborulás.
Fel sem foghatom, - de
tényleg! - hogy vannak
hívő emberek, akik őszintén vallják a Szentháromságot, hiszik a kenyér
átlényegülését KENYÉRRÉ, a
feltámadást, hiszik, és remélik bűneik
teljes bocsánatát, és hitünk lényegi szent igazságait, nos; ezek az emberek azt
nem képesek valóságnak tekinteni, hogy az Isten Fia előtt nincsen távolság,
olyan messzeség, ahová Ő el ne látna,
hogy létezhet olyan hegy, vagy tereptárgy, amely akadálya lehetne Jézus
látásának. Állítom, de vállalom ezt az
állításomat: a Mester már akkor tudta Natánael fügefa alatti létét, amikor még csak tervezte, hogy oda fog menni. Nem
kellett Krisztusnak másoktól hallania,
hogy netán ennek az embernek szokása volt az alá a fa alá állva elmélkedni, imádkozni, neki nincs szüksége emberi
információkra a teljes, a biztos
tudáshoz. De a szöveg imádságos elemzéséből is eklatánsan kiviláglik;
Natánael épp akkor volt a fügefa alatt, amikor érte ment Fülöp!!! „Mielőtt
Fülöp hívott volna.”
Jézus Krisztusnak azok a csodálatos szemei…. Mindenen át, és túl látnak,
nincs nála tér-idő, felette áll
minden emberi kategóriának, és racionális logikának. Ismerem-e
személyesen Őt? Nem csupán neki,
hanem BENNE HISZEK-E???
Benne, aki meghallotta
a szívek mélyén lévő gondolatokat, ismerte/ismeri a rejtett szándékokat is. Méghogy
pont azt ne látta volna, amikor Fülöp oda érkezett ehhez az „igaz
izraelitához?” Ki nekem Jézus??? Nem
ezekkel a szemekkel látta meg azokban az egyszerű halászokban ott, a Genezáreti
tó partján, hogy rájuk lehet bízni az Örömhír
terjesztését, az apostoli lelki
felhatalmazást, és az induló Egyház
minden gondját? Nem ezekkel a
szemekkel látta közeledni azon a csodálatos, olajfa illatú
éjszakán Nikodémust, és ébren várta, hogy beszélhessen neki a vízből, és Szentlélekből történő
újjászületésről? Nem ezekkel a
szemekkel látta a sátánt villámként alázuhanni a földre, valamint Ábrahámot, akit ismert, pedig ugye, „még 50 éves sem volt.”
KICSODA NEKEM JÉZUS???
Merthogy ez a punctum
saliens, drága testvérem! Kicsoda? …és
milyen képességű szemei vannak?
Mindenre hadd ne én adjam meg neked most a választ, hanem
Natánael, aki felkiáltott, jóval megelőzve azt a római századost;
TE VAGY AZ ISTEN FIA, TE VAGY IZRAEL KIRÁLYA !
AZ ÉN KIRÁLYOM IS?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése