ÉBERSÉG. I. rész.
Az idősebbek emlékeznek, és sokat mesélnek erről a nagyon rossz
emlékű szóról. Arról, amellyel „A PÁRT”
állandóan serkentette tagjait, a politikai rendőrséget, és a
munkásőrséget, a „külső, és belső
ellenség” ugrásra kész támadásainak kivédésére, megelőzésére. (A leghatásosabb
megelőzésnek az internáló táborokat, a kitelepítéseket, és a
likvidálást tartották…) S mit ad az ég? Ma reggel pont ez a szó
került elém Márk evangéliumában, a 13. fej. 32-37. verseiben, mégpedig nem is egyszer, hanem háromszor! A szó
ugyanaz, de a tartalma, és célja nyomaiban sem azonos a fentivel. A mi Urunk valóságos veszélyről szólt, arról, amely azt az EGYETLEN, AZT AZ IGAZI ÉRTÉKET veszélyezteti; a halálos
álomról. Arról, amelyről Pál is ír, a
Róma 13-ban, ekképpen: „Itt az óra, hogy
felébredjünk az álomból. Múlóban az éjszaka, a nappal pedig közel.” A sátán azt dúdolja a fülünkbe, hogy „álom, álom, édes álom, jaj de szép…” Ebben a szép álomban pedig, ebben a
dögleletes álomban csorognak milliók Kháron
ladikján /Illyés Gyula/ a Stix folyón
lefelé, a biztos pusztulásba. Olyan ez, mint amikor valaki alaposan tele tölti
magát tömény, alkoholos italokkal, remek, oldott a hangulata, igazán
rózsaszínűnek látja a világot, - ezt
az álomvilágot, - majd beül a kétezres motorú autójába… Neki már nem lesz
ideje az ébredésre. Nem volt éber… Barátom! Ez a világ VALÓBAN ÁLOM VILÁG!!!
Van ontológiailag létező szellemi hatalom, aki folyamatosan gondoskodik az
„altatásról,” és mindent megtesz, hogy lehetőleg senki ne legyen képes
felébredni ebből a halálos, sötét-éjszakai álomból. Az eszköztára káprázatos, kimeríthetetlen, ő a
variabilitásnak a non plus ultrája. Soha nem megy nyugdíjba! ((Addig a napig…)) Ezüst tálcán kínálja fel nekünk, ennek a
bódult álomnak 3 kincsét, azt, amelyeket
Szt. János, ez a csodálatos apostol-látnok így definiált: „A test kívánsága, a szem kívánsága, és az élet kevélysége.” Ehhez fűzi hozzá azonnal; „ nem az Atyától van, hanem a világból. De a
világ ELMÚLIK A KÍVÁNSÁGAIVAL EGYÜTT.”
( I. Ján. 2, 16.) No, itt van
a kérdés lényege, a punctum saliens! Ez a három kínálat egyenlő az „édes
álommal”, azzal, amelyből a diabolosz nem
akarja az ébredést. Ő a végső
pusztulásunkat akarja. Fénysugárként világítja meg a patmoszi szeretett tanítvány, ennek a MOCSKOS álomnak a hamis káprázatát a 17. versben; „De a világ
elmúlik a kívánságaival együtt.” Érted ??? EL – MÚ
– LIK !!! S te is, meg én is elmúlunk végleg/örökre, ha
a könyörülő Atya hozzánk lehajló
irgalmas szeretete nem ébreszt fel,
pontosabban; ha nem engedjük magunkat
felébreszteni abból a kába álomból. Ha nem leszünk éberek. János mondja ezt, nem én! Így, ezzel a
mondattal fejezi be a 17. verset: „CSAK, aki az Isten akaratát teljesíti, az marad meg örökre.” Világos? A három „kínálat,” és annak az álmában
lubickolók, valamint az ezüst tálcán felkínáló:
ELMÚLNAK. Csakis az örök érvényű kijelentést befogadók, a Logosz keresztje elé bűnbánattal leborulók, a HIT kegyelmében részesülők maradnak meg örökre! Ők tán extra, különleges emberek? Eredendően
tiszta szívűek, gáncs nélküli lovagok?
Vallom; nincs tiszta szívű ember, csakis MEGTISZTÍTOTT szívű, kegyelembe
fogadott ember létezik. Ezért nincs kiérdemelt üdvösség barátom, csak kegyelem van…
De erre a
kopogtatásra ÉBEREN kell figyelni!
ELMÚLÁS, - ÖRÖKKÉ ÉLNI…
CSEND. SOKÁIG.
ÉBERSÉG. II. rész.
Elöljáróban egy rövid
betekintés a „műhelyembe.”
Öt nap telt el az I. rész megírása óta, és ez jogos kérdéseket vet fel,
nem csak ennek a fórumnak olvasóiban, hanem még énbennem is… Nem térnék el a valóságtól, ha
azzal indokolnám, hogy a napjaimnak bőven vannak más feladatai is, kevés az a 18-19 óra, amely a
tevékenységre adatik, valamint; nem tettem fogadalmat, és senki /ember/ nem kötelez a folyamatos, írásos
szolgálatra. Mindez igaz lenne, de a kisebb-nagyobb szünetek mögött, olykor egy
hatalmas titok áll… Ez: „ADATIK.” Írásaimnak több, mint 90%-a úgy születik,
hogy felülről kapok egy erős, szinte kényszerítő indítást, ehhez egy Igét, pl.
a reggeli Szentírás imádkozva olvasása közben, vagy a napi Zsolozsmából, vagy a
direkt „forró dróton” keresztül. Esetleg egy hír, egy tv műsor, vagy egy
beszélgetés rezüméje indít tűnődésre, s ezeket osztom meg. Ilyenkor nincs
apelláta, szinte oda vagyok ültetve a
számítógépem elé, és amikor engedelmeskedem ennek a belső hangnak, akkor azt
tapasztalom, hogy az ujjaim mintegy maguktól mozognak a billentyűzeten, és
felülről kapom a gondolatokat, alig győzöm
lejegyezni. Szinte egymás után ugranak be az aktuális igehelyek. Így van ez
jól, ez az igazi boldogság, hiszen nem a
magam emberi okoskodását kell nekem megosztani, hanem az Úr szent üzenetét.
Ugyanis van szóbeli, és van írásos igeszolgálat. (Lehet bölcselkedni, lehet filozofálni, moralizálni, de az nem igehirdetés, hanem „szentbeszéd”…. bocs.) Azt az ingyen ajándékot
kaptam, hogy ha prózai, emberi gondolatokat fejtegetek is olykor, azokon
keresztül is átfénylik az üzenet, az egyetemes kereszténység lényege. Ámde; van
olyan nap, amikor „eldugul” ez a szellemi csatorna, nem hallom azt a hangot, nem érzem azt a belső motivációt, és ha
ilyenkor leülnék írni, akkor csak a magam szegényes, szűk horizontú
gondolataimat gépelném, ami semmit nem adna neked, barátom. Megvallom; az elmúlt napokban két alkalommal is nekiültem, hogy megírjam a II. részt, de
csak ültem, néztem a klaviatúrát, - az ujjaim nem mozdultak… Egyetlen ép
gondolat nem született meg bennem.
Bizony, jó alkalmak ezek arra, hogy „humiliate
capita vestra Deo= alázkodjon meg
fejetek Isten előtt.” Igen; minden
ajándék felülről adatik, semmilyen érték nem a sajátunk. Az éltető Szentlélek
nélkül semmire sem vagyunk jók. A Lélek pedig ott, és AKKOR fú, amikor
akar… hát ennyit akartam elmondani
magamról, ill. az írásaimról, s annak szüneteiről.
Mindezek után nézzünk bele Jézus éberségre való intésének további mélységeibe. Veni creator! Ő kijelentette, hogy látta a sátánt lebukni az égből villámként, erre a
földre. Tehát itt van, és nagy hatalommal rendelkezik, ő kínálja fel azt a 3
halálos mérget rejtő álmot, szünet nélkül. Nem véletlen, hogy Péter apostol azt
írja az első levelében; „Józanok legyetek, és vigyázzatok!
Ellenségetek, a sátán ott kószál mindenütt, és keresi, kit nyeljen el. Erősen
álljatok neki ellen a hitben!” Vagyis;
legyetek éberek! Aki megkapja a belső látást, azt, hogy a hullámzó felszín
alatt felismerje a lényeget, az tisztán látja, hogy ami körül tombolva, őrjöngve dulakodik a világ,
egymást taposva, minden erejükkel
könyökölve, azért a 3 dologért teszi, amelyeket idéztem már az I. részben. Erről
szól a politika, a nemzetek közti gazdasági versengés, a területért, és a
hatalomért vívott irgalmatlan öldöklés. Nagyban, és kis méretekben
egyaránt. Megszerezni, birtokolni
valamit, vagy valakit… Goethe Faustja nyomán írta Gounod, operájában a híres áriát;
„Eladó az egész világ….” Egy ragyogóan
szép házért, amely előkelő helyen áll,
egy jól fizetett vezető állásért, a celebek luxus életéért nagy árat kell
fizetni. De hát amit adni-venni lehet, az mind mulandó. Az örök érték, az örök
élet ingyen adatik, igaz, annak is hatalmas az ára, de ezt az árat más Valaki fizette ki; Jézus
Krisztus. A tudás sok igaz örömnek, a teljesebb eligazodásnak lehet a forrása,
de bizony, a kevélységnek, a gőgnek is.
A szemek
kívánsága… Éva először meglátta a szép
gyümölcsöt, s addig nézte, amíg megkívánta, majd leszakította. Ákán is meglátta
a kincset, megkívánta, elvette, s elásta. Dávid király élete milyen szépen
indult! Tiszta, hívő, az Urat őszintén követő ember volt. Egészen addig, amíg
Uriás gyönyörű feleségét meglátta, megkívánta, és a férjét kitéve a biztos
halálnak, azt a nőt megszerezte. Ez a
terület életünk legveszélyesebb, örvénylő területe. Mert az előző kettő; kívül
való, ennek gyökerei pedig belül valók, átjárják minden idegszálunkat, hormon
rendszerünket, minden csepp vérünket. A legtöbb bukás pont ezen a vonalon
történik, nézzünk csak bele a hírekbe,
de a dráma irodalom, a balladák nagy
része is, ezt tárgyalja, a világhírű regényekről (Márai Sándor: „A gyertyák csonkig
égnek,” „Válás Budán,” stb.) nem is
szólva. Itt arat a diabolosz a legsikeresebben, én ebben látom a bűn legvalóságosabb
jelenlétét. Nincs védett életállapot!
Magasrangú egyházi személyiségek, tanárok, sportvezetők, és végtelen a sor, esnek el, zuhannak a mocsárba. Mert Péter is akkor
kezdett süllyedni, amikor már nem Jézusra nézett… „SZÜNTELENÜL IMÁDKOZZATOK!” Igen, mert akkor lehet elhasalni, ha nagy
dolgok törnek össze körülöttünk, aztán
bennünk. „Meglátta….” Itt, a kapuknál kell őrséget állítanunk, mert ha az ajtónkat
csak egy pici résnyire nyitjuk ki a ravasz kísértő előtt, ő azonnal bedugja
azon a résen a cipője orrát, aztán
kifeszíti azt az ajtót. Rózsaszín
álom, - álom, amelynek nyomában kiégett
életek, romba dőlt sorsok, pokoli hanyatlás,
sőt; gyilkosságok, pusztítások járnak. Misterium iniquitatis… Szt. János, a szűz tanítvány
látlelete, diagnózisa abszolút hiteles! Ő Mestere szemével látta ezt a világot. De sokat tudnának beszélni ezekről a
gyóntatók, a lelkipásztorok…
ÉBERSÉG. III. rész.
Röviden áttekintem az eddigi két rész vezérfonalát. A Márk Ev. 13, 32-37. versekben háromszor szereplő
„éberség” szó indított el engem az írásra, mert kardinális jelentőségűnek érzem
a hívő ember életvitele számára. Ebben a textusban Jézus a
váratlanul megérkező ház uráról beszélt,
akivel jelképezni akarta a halálunk, és a számonkérésünk valóságát, ennek
bekövetkeztének elrejtettségét. Tehát az egész életünk, mégpedig az örökké tartó életünk sorsdöntő kérdését akarta szívünkbe vésni.
Nos, ebben elmélyedve kerestem azokat a pontokat, amelyek jelen vannak
mindegyikünk életében, mint olyan tényezők, amelyeknek jelentkezésekor a
legaktívabb éberségre van szükségünk, mert ezek tényleges sátáni kísértések, és
hihetetlen ravaszsággal, körmönfontsággal vannak álcázva, hogy a végleges
pusztulásba taszítsanak. Barátom! Itt nem jó tanácsról, nem esetlegességekről, hanem
élet-halál kérdéséről van szó! - Így
jutottam el Szt. János apostol szinte dogmatikai jelentőségű
I. Ján. 2, 16. hoz, amelyben a test és a szem kívánságát, valamint az
élet kevélységét adja elénk, mégpedig „beágyazva” két, alapozó, isteni fénnyel
megvilágító vers közé téve. Engem megdöbbentett ez a reveláció! A 15. vers így szól: „Ne szeressétek a világot, sem azt, ami a
világban van!” (Ugye emlékszel,
arról írtam, hogy Jézus villámként ide, ebbe a világba látta lebukni a sátánt.
Nézz körül… S amit látsz, - az a három sírgödör, - az a 16. vers bef. részének teológiai
fundamentuma; „ nem az Atyától van, hanem a világból.” A 17. vers: „De a világ ELMÚLIK a kívánságaival együtt.” Ebben a kontextusban érthető csak igazán
/tehát a 15. és a 17. versek közé ágyazottan,/ az a három tétel, amelyekkel szemben
éberségre van szükségünk. Miért?
MERT „CSAK AKI AZ ISTEN AKARATÁT TELJESÍTI, AZ MARAD MEG ÖRÖKRE.” (A 17. vers vége.)
Íme, elénk adatott a
három „édes álom,” és a 17. versben
pedig az éberség figyelmen kívül hagyásának tragikus következménye. Jó dolog az
Isten végtelen szeretetéről beszélni, de oly sokszor szem elöl tévesztjük a keskeny út kőkemény
igazságait… Ezért is megrázó élmény, ha valakinek a szívébe hasít a
háromszor felhangzó, éberségre történő
isteni felszólítás. Három kívánság, - három felszólítás. Tán ez ébresztette fel az álomból Assziszi Szt. Frencet, Szt. Ágostont, és a
nagyvilági életű katonatisztet; Loyolai Szt. Ignácot is… Ez az ébredés a teljes
vakságból az éles látásra jutással egyenlő, olyan, amelyhez képest az én régi barátom: Bartimeus
csodálatos gyógyulása kismiska…
Márkkal tehát kemény beszédű üzenet szól hozzánk, s elég ijesztő arra gondolni, hogy nincs semmi
támpont, amire az emberi logika, tudomány, mások tapasztalata alapján
építhetnénk. Szolgák vagyunk, (!)
feladatokat kaptunk, és itt lettünk
hagyva a feladatok elvégzésének HATÁRIDEJE NÉLKÜL… hát ilyen nincs!!! akkor ráérünk; „még olyan jó lődörögni ebben a tejszínhabos
világban,” „még olyan fiatal vagyok,
hogy az öregség és a halál beláthatatlan távolságban van tőlem,” „s nem győzöm befogadni az élményeket, a
világ sokszínűségét, és a bennem élő kívánságok örömeit.” Persze. Azt gondolod, hogy Isten elrabolni
akarja az örömeidet, és a természetes kívánságaidat? NEM!!!!!!!! Csak megszentelve, az örök törvények kereteibe helyezve akarja neked ajándékozni,
mert Ő jobban tudja, hogy mi válik javadra itt és most, és
- ÖRÖKRE. Nézz körül a kórházak
pszichiátriai osztályain, a bíróságok tárgyaló termeiben, a börtönökben, és az
újságok halálozási rovataiban,
amelyekben de sokszor azzal a szóval
kezdődik az értesítés; „tragikus körülmények között….” A Tíz Parancsolat, és Jézus összes tanítása
nem tiltó táblák sokasága, hanem KRESZ táblák. Ha célba akarsz jutni, akkor tartsd be! Éberen…
A sátán tehát itt van. De ide írom a jó hírt is: A mi
Szabadítónk jól tudta, hogy képtelenek vagyunk egy életen át éberek maradni.
Igen; KÉP-TE-LE-NEK! Sem Péter, sem a
többiek nem tudtak még 1 órát sem virrasztani ott, a Getszemáni kertben, Jézus mellett.
Egyetlen órácskát sem. De előtte is bukdácsoltak, s Péter, aki arról beszélt,
hogy inkább meghal, minthogy megtagadja Őt, bizony, háromszor is megtagadta. A mi életünk is - mindenkinél másképpen, más
mértékben,- csetlés, botlás. Ez is titok; miért engedi meg Isten az „elalvásainkat?” az éberségünk olykor totális hiányát, a megtéveszthetőségeinket??? A lelki szárazságainkat, az istentávolság
keserves megéléseit? Miért? A csőlátásainkat, azt, hogy az EGÉSZ helyett, belevesszünk a részekbe? Azt, hogy egy 10 forintos
eltakarhassa előlünk a napot? Azt
gondolom és látom, azért, hogy
meglássuk, és BELEREMEGJÜNK; ez vagyok én Uram tenélküled. A nagy, dupla semmi,
a szél sodorta porszem. S ha Péterrel
együtt zokogni tudok emiatt, és
felkiáltani a jobb latorral, =ez a
kegyelem.
Ekkor hajol le
hozzánk Jézus Krisztus, Aki az EGYETLEN
megoldás. Az Ő erejéből, szeretetének hatalmából tudunk új, tiszta lappal
indulni, s ellen mondani a sátáni hármas
kínálatnak. Ővele, Őáltala, és Őbenne lehet
permanensen ébernek lenni, kegyelemben élni.
Ezeket gondold át, és soha se mondd; „én már olyan mélyen
vagyok, oly gyönge és elesett, hogy rajtam már nem lehet segíteni.” Ha ezt érzed, tudd ; érted jött közénk, és
helyetted halt váltsághalált az Isten Fia!
Élj ezzel a lehetőséggel, és nyisd ki a szíved, engedd be az életedbe a
megtestesült MEGOLDÁST. Az egyetlen megoldást…
„AKINEK SOK BOCSÁTTATOTT MEG, AZ NAGYON SZERET.”
…ÉS ÉBEREN VIGYÁZZ ARRA
A SZÁNTÓFÖLDÖN ELREJTETT KINCSRE….
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése