FELEJTÉS, - FUTÁS.
„Elfelejtem ami mögöttem
van, és nekilendülök annak, ami
előttem van. Futok
a kitűzött cél felé, …..
amelyre Isten meghívott
Krisztusban. ( Filippi 3, 13/b,
és kiválasztás a 14. versből.)
E levél írásakor az apostol
mögött igen hosszú út állt,
rengeteg kanyarral, élménnyel,
fanatizmussal a Törvény
iránt, fizikai meggyötretések,
nélkülözés, és mégis öröm, a Krisztusban megtalált egyetlen kincs miatt. Életéből tán 7 – 8
év volt még hátra, tehát nem a fizikuma miatt írt futásról, hanem a
benne folytonosan égő tűz miatt. A
Szentlélek tüze miatt.
Amikor ma reggel ezt a részt elolvastam, azonnal összeállt bennem egy biztosnak látszó igazság: ANNAK, HOGY AZ
ÚR ÁLTAL
KITŰZÖTT CÉLT MEGLÁSSUK ÉS
ELÉRHESSÜK, VAN EGY
MEGKERÜLHETETLEN, IGEN KOMOLYAN VEENDŐ FELTÉTELE:
EL KELL FELEJTENI, AMI MÖGÖTTEM VAN!!!
Enélkül nincs nekilendülés,
„sprint” a cél felé!
Miről is, milyen képtelenségről írok én
most? Tán amnéziáról? Kómáról?
Nem, csupán beleéltem magam Pál mindent „szemétnek tartó,” látásába, aki
a Krisztus szerelmében égve, futott a cél felé…
Nem éppen tegnap történt, de sosem felejtem el. Személyes ügyben, autóval felkerestem
az akkor Jánoshalmán élő Belon
Gellért püspök atyát, aki azokban az
időkben nem tölthette be a pécsi püspöki hivatalát, és igen súlyos betegen is
szolgálta az ottani híveket.
Bő másfél órát tölthettem nála. Tudom; szent volt… Egy
pillanatra felnéztem arra a képre, amely a díványa felett függött a falon. Remek művészi intuícióval
ábrázolta Pál apostolt, aki egy mai
kinézetű országúton futva lohol előre, kezében a Bibliával, és szinte érzékelni
lehetett, amint elmaradnak mögötte a látható kilométer kövek. Mindig
ez a jánoshalmi jelenet képződik meg bennem, amikor a Filippi
levélnek fent idézett sorai kerülnek elém.
Pontosan ilyen „futó” volt Gellért atya is. Akkor még nem sejthettem, hogy
rövid idő múlva, ott állok
majd a
koporsója közelében, a pécsi
Székesegyházban…
Futva felejteni. Felejteni, hogy bírjam a futást, lélekben elhagyni, feledni mindent, azért a
célért. Idő, érlelődés szükséges
ahhoz, hogy belássa, és a legmélyebb önmagába integrálhassa ezt a
hívő ember.
Az utolsó mondatot tegnap éjjel
írtam le, s utána - immár
hányadszor? - megnéztem
azt a videót, amely Japánban, a
Csendes Óceán partján készült. Ezután
tudtam csak letussolni, és aludni térni…
De ma reggel ismét rácsodálkoztam.
Álltam már én az Adria partjának szikláin Szt. Nicola szigetén, de az
„csak” tenger volt, nem Óceán. E videó bűvöletében átéltem a végtelennek
kicsinyített képét, a minden részeken
felüli valóság csodáját. Azt, ahogy az
ég belehajlik a vízbe. Abba a vízbe, amely „látta” ezernyi létező keletkezését, és elmúlását,
ezernyi kultúra születését, és porba
hullását. De ez a víz - bár látta, -
mégis úgy sodorja
hullámait, mégis ugyan olyan
ritmussal és dallammal érinti a partot, mint évezredekkel ezelőtt. Igen, mert mindent látott, de mindent elfelejtett,
és éppen ezért képes létezésének végéig fiatalosan, naponta megújulva, a színek összes skálájával dicsőíteni Alkotóját. A szépen, lassan mozgatott kamera minden mozdulata
úgy lett koreografálva, hogy eleve meditációra indítsa a szemlélőjét. De ez
csakis úgy vált lehetségessé, hogy annak a kamerának a kezelője is - érezhetően, - átélte azt
a lelki tartalmat, azt a spiritualitást, amely a láthatón túl, a
Láthatatlanra utal… Amint a Zsoltárban
áll; „vidi aquam egredientem…” Vidi
Dominum… Klónozott szemeim jártak ott, a
vizek mellett? Amellett az Óceán
mellett, amely a leghatalmasabb vize ennek a Terra bolygónak, amely sok-sok
országot lát még Japánon kívül,
hívhatnám Egyetemes Óceánnak is…
De azt is átéltem tegnap és ma, hogy az én szemeim
látószögébe semmivel sem fért
bele több az Óceánból, mint ott, az Adriánál, amely „csak” tenger. A vízbe merülő égbolt, amerre elláttam. Vidi
aquam=láttam a vizet... A többi, az a szívbe van
írva… No, ezzel a szívvel kell mindent
elfelejteni, mert az agyban lévő memória-csippek tartalma kitörölhetetlen! A személyek, tárgyak, történések csak immanentia.
Gondolom, ilyesféléket érezhetett a 27. Zsoltár írója, amikor e sorokat
vetette papíruszra:
„ Csak egyet kérek az Úrtól, egy a vágyam: hogy az Úr házában lakjam
életem minden napján, hogy élvezhessem az Úr édességét, és szemlélhessem szent
templomát.” Majd néhány verssel később; „Keressétek az Ő arcát! A te arcodat
keresem Uram.”
Igen, ez a totalitás:
LÁTTAM A VIZET,
ÉS MEGLÁTTAM BENNE
AZ ÚR ARCÁT…
Ha ott akarok lenni az Ő országában, életem
minden napján, akkor CSAKIS az Ő arcát kell, és szabad keresnem. Nem a
sajátomét, és nem a pillanatonként
változó bálványokét, a „mást.” A bűn pontosan
az, hogy ezen a szent arcon kívül mást is keresek, azt gondolván, hogy a kettő
megfér együtt, egy szívben. Nem fér meg!
Esemény a hitre jutás, az Ige elménkbe hatolása, a szentségekkel való eljegyzési ünnepek, a bűnbánat/bűnbocsánat, és annak a felséges
arcnak a minden, és mindenki fölé való helyezése. „Mindent kárnak, és szemétnek
tekintek” írja Pál. De hát ezek, és ők=értékek!!! Persze. Mégpedig minden ember
végtelen érték, Isten képmásai. Csak ISTENHEZ MÉRTEN másodlagosak. Ezért lettek
életre hívva a remeték, szerzetesek, és mindenki más, „felejtő”…
De a valódi felejtő: az
Isten! Ő látja igazán minden ember
rejtett, tán még önmaga előtt is vakságában letagadott bűneit, de ha látja a
bánat könnyeit, a bűnök megvallását, hallja a misererét, akkor „háta mögé dobja,” és valóban elfelejti. (Nincs rettenetesebb,
kegyetlenebb szólás-mondás, mint ez: „Megbocsátok,
de nem felejtek!” Erre képtelen a
mennyei Atya.)
Feledni az eddigieket, elengedni
azokat, hogy a szabaddá vált kezünket és szívünket Jézus vezesse tovább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése