2020. május 19., kedd

Csatószegi Viktor



                                                 A  BIBLIA  HITELESSÉGE.


A Szentírás történeti hitelességéről rengeteg szakkönyv, komoly publikáció jelent már meg, tárgya az apológiának is. Ateista oldalról természetesen nem szűnnek meg a pártállam összeomlása után sem egybemosni a mitológiákkal, legendákkal, pedig nem kell ahhoz hívő embernek lenni, csak éppen szigorúan tudományos vizsgálati módszerekkel, és tárgyilagosan kéne kutatniuk e téren.  A hit, a belső kapcsolat Istennel, megnyitja a Biblia mélyrétegeit, a kijelentett SZÓ lényegét. De aki nem részese ennek, az is kimeríthetetlen értékekre bukkan, ha veszi a fáradságot, és egybeveti adatait a korabeli archeológiai, paleontológiai, és írásos adatokkal.  Nem  hívő történészek, ó-kor kutatók is e könyvből  jutottak olyan tények   / földrajzi, politikai, geológiai, stb. / ismeretéhez, amelyek segítségével  megtalálták a hiányzó láncszemeket szakterületük témáiban.  Ma már nem képezheti vita tárgyát,  hogy a Bibliában megnevezett országok, városok, történelmi szereplők  léte  valóságos, igazolható, a legújabb kutatási eredmények tükrében is.

Mindezek annak kapcsán fogalmazódnak most meg bennem, hogy jelenleg az Apostolok Cselekedeteit olvasom, mégpedig éppen a 19. fejezetét. Ebben Pál  apostol  és      - részben -  Lukács  evangélista  missziós utazásairól értesülünk.  Tán megtelne ez az egész oldal, ha mindazokat a városokat, településeket felsorolnám, amelyek ebben a fejezetben szerepelnek, s azokat a személyeket, akikkel ők hosszabb-rövidebb kapcsolatba kerültek.  A teológiai oktatás biblikus stúdiumának  introductiója   (ó, és újszövetség,)  tárgyalja  e helységek pontos földrajzi elhelyezkedését, létezésük  időpontját, történetüket, és a mai elnevezéseiket.

 Már írtam régebben arról, hogy engem mennyire megragadott, megerősített a hitelesség kérdésében az a mellékesen lejegyzett tény, miszerint a csodálatos kenyérszaporítás helyszínén, (amikor  5000 ember lakott jól  öt kenyérből és két halból, ) ahol letelepítették a népet,  „zöld fű volt.”  Ez az abszolút lényegtelen megjegyzés csakis olyan embertől származhatott, aki  OTT  VOLT, AKI  RÉSZESE  VOLT  annak az  estének!  Aki maga is leült arra a fűre.

 Nos; ebben a  fejezetben  a  következő „apróságokat,”  a csakis személyesen észlelhető, érintőleges epizódokat  találtam, ezekből adok ízelítőt, s ha kedved/időd van, olvasd el magad is az egészet. Utána te is ott leszel Pállal, és  Lukáccsal a helyszínen…

19. vers: „ …sokan könyveiket is elhozták, és mindenki szeme láttára elégették őket. Ezek értékét ötvenezer ezüstre lehetett becsülni.”  (Ha a Biblia sokkal később keletkezett volna,  ugyan, kit érdekelne  az, hogy mennyit értek az elégetett  babonás tartalmú könyvek? )

29. vers.  „ Egy emberként a színházba rohantak,  s a macedóniai Gájuszt és Arichartuszt, Pál kísérőit is magukkal hurcolták.”  (Lényegtelen epizód,  és  e  nevek sem előtte, sem utána  nem kerültek említésre.)

A 30. verstől a fejezet végéig egy kizárólag helyi jelentőségű, színházi csődület/jelenet leírása, nem érinti az apostol lényegi tevékenységét, de HITELESEN  ÁBRÁZOLJA  AZ OTTANI LÉGKÖRT,  az  „akkor, és ott”  helyzetét.

Érdemes még elolvasni a 20. és 21. fejezetet is,  mert ezekben folytatódik az apostol  orkán sodorta száguldása  a felsorolhatatlan országokban, városokban, találkozásainak,  cselekedeteinek végtelen sorozata. Az ember szinte beleszédül, amikor követni akarja.  A hagyomány szerint Pál egy kistermetű, vékonyka ember volt, az  egészsége  sem volt  rendben. Mindezt  a  hatalmas teljesítményt csakis a  Szentlélek erejével lehetett abszolválni.

Isten  pedagógiai  bölcsessége ilyen apróságokkal,  széljegyzeteknek  beillő semmiségekkel is tudja  az Evangélium korabeli eseményeinek hitelességét érzékeltetni, bizonyítani.

Érdemes  figyelmes  szemmel észrevenni ezeket a  jól  odahelyezett apróságokat  is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése