2020. január 2., csütörtök

Csatószegi Viktor



                                                  DIPSZÜKHOSZ.

                                                   (…AKARTA…)

 Ragyogóvá akarta tenni az Egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen. (Ef 5,27.)

11Öltsétek föl az Isten fegyverzetét, hogy az ördög cselvetéseinek ellenállhassatok. 12Nem annyira a vér és a test ellen kell küzdenünk, hanem a fejedelemségek és hatalmasságok, ennek a sötét világnak kormányzói, és az égi magasságoknak  gonosz  szellemei ellen.(Ef. 6, 11-13.)

 

Eljutottam az Efezusi levél végéhez, és egy gyors mérleget készítettem erről a kimeríthetetlen, kitapinthatóan sugalmazott könyvről, amelyből minden nap kéne legalább egy bekezdést olvasni, de hát ott állnak előttünk a többi levelek is. No, ez a vége, benne a fenti két összefüggő idézet egy külön címet érdemelt ki tőlem, mégpedig ezt:  „Implicit diagnózis az Egyházról, a világról, és az egyes emberről.” Ugye, ezt most nem érted? Még. Elmondom neked.

Az a görög szó ott, a címen, annyit jelent: kétlelkű. Egyszerre, egyidejűleg /simul/  mintegy kétféle lelkület van benne. Szabad fordításban így adnám vissza; HASADÁS. Ez a kettősség, ez a hasadás végig vonul a bűneset óta az egész üdvösségtörténeten, ezen az egész világon, és ez alól nem kivétel Krisztus misztikus teste, az Egyház sem, és annak egyetlen tagja sem!!!

„Akarta,”  de  egyedül az Ő titka, hogy mégsem lett ragyogó, szeplőtlen, és ráncok nélküli ez a misztikus test, és nem lett az, egyetlen tagja sem… Bizony, nem lett az. Látásom szerint azért  /túl az ősbűn vörös fonálként végig húzódó pusztításán az egész üdvtörténeten,/  nem lett ragyogó, mert nem öltötte fel az Isten fegyverzetét, azt, amellyel EGYEDÜL LEHETSÉGES ellenállni az ördög cselvetéseinek. (Ef. 6, 11.)  Csak végig kell tekinteni az egyháztörténelmen, annak 2000 évén, pontosabban; az Egyház epidermisén. Igen, mert ez az Egyház MÉGIS SZENT!!!  A köpenye piszkos, gyűrött, rajta van ennek a világnak minden hatása, okozataként a vele való érintkezésnek. Bűnös a tagjaiban, és szent az Evangélium hirdetése, és a Krisztustól rendelt Szentségek szolgálata miatt. Bűnös a varratlan köntösének ezer darabokra tépettsége miatt,  és  ebben  a bűnben osztozik a sok rész minden tagja. MIN-DEN  EGYES TAGJA!!!  Bűn, -  szentség.  Simul.  Dipszükhosz.

Ugyanez van bennünk, egyenként, u-gyan-ez,  drága barátom!  Megkaptuk a hit kegyelmét, igent mondtunk rá, s teli szívvel elindultunk az élet teljessége felé, Jézus felé. Tagjaként annak a misztikus Krisztus testnek; az egyszerre szent, és bűnös Egyháznak. S velünk is pontosan az történt,      /miért lennének különbek az egyes tagok,  mint az egész test?/  mint amit a fentiekben leírtam. Ennek a világnak a bálványai, önmagunk bálványozása, és nem öltöttük fel teljes hittel az Isten fegyverzetét. „Megvan a hitem, tudásom, akaratom, a jó szándékom, minden rendben van!”  Aha.  Aztán  megtapasztalhattuk, mit  is ér a hit, a teljes önátadás, a tudás,  és az akarat, a kegyelemmel való minden nap, minden órájában és percében  való élő kapcsolata nélkül…  Ez a Krisztus test=az Egyház,  évszázadokon keresztül hiteles  szenteket, vértanúkat, bölcs tanítókat nevelt fel, kontinenseket itatott át a ker. kultúrával,  generációkat  oktatott  a teljes értékű életre oktatási intézményeiben alsó, közép, és felső fokon, missziós  küldetése van mind az öt kontinens felé. Ezzel egyidejűleg  pedig jelen volt, és jelen van egyes tagjainak személyes hiteltelensége, egyes papjainak  aposztáziája, és a diktatúrák véres időszakaiban való undok kollaborációja… De hát a 12 között is ott volt Júdás. A pápák 95 %-a hiteles volt eddig,  de ott voltak a reneszánsz pápák, a Borgiák,   (pl.VI. Sándor, a XV. sz. ban, stb.) Szent életű Péter utódok,  -  és a világ hatalmasai  által a péteri  székbe betuszkolt  utódok. Egyidejűleg. Szent Egyház, mert  Krisztus áll a kormányánál, az Ő Igéjét, és Szentségeit közvetíti,  ----------- bűnös Egyház, mert keveredett/keveredik ezzel a világgal, és mert tagjainak sokasága dipszükhosz… Misterium iniquitatis… Élő ember mindezt nem láthatja át.

De ugyanez van minden egyes emberben is, nem kivételek alóla a hagyma 3. rétegén élők sem! Jézus kopog, ajtót nyit, elindul, sikerek a szolgálatukban, előrejutás a lelki életben, a nap ragyog, s egyre ragyogóbb. Aztán jönnek az összeomlások, a külső történések tragédiái, és ennek nyomán a belső összeomlások. Ezekről sokat lehet olvasni az őszinte papi életrajzi könyvekből, vallomásokból. Élénken emlékszem egy sok évvel ezelőtti, Péliföldszentkereszten tartott lelkigyakorlaton nekem elsuttogott vallomásra, amelyet egy kilépett pap tett, aki megnősült, tudatosan ateista lett, s ebben a  szellemben  nevelte  három gyermekét is. Aztán, sok év múlva mégis, mégis rá ragyogott a kegyelem, és visszatért Jézushoz. Ezt elmélyíteni jött arra a lelkigyakorlatra. Kettősség, kétlelkűség… Hit, damaszkuszi út, elháríthatatlan, ingyen kegyelem. Óriási titkok ezek barátaim! A külső szemlélő soha nem érti meg. Sem az Egyház, sem az egyes ember titkát.  Igen; én végtelenül szeretem ezt az Egyházat, és ezeket az egyes dipszükhoszokat, mert szeretem, imádom, és teljes erőmmel  kapaszkodom ennek a titokzatos dramaturgiának elrendelőjébe; Jézusba.

Ezekkel a soraimmal én most nem a tudatosan kétszínűekről, a  kiszámítottan megtévesztő csalókról, szélhámosokról  írtam, nékik legyen irgalmas a mindenki felett ítélő Bíró!  Azokról  írtam, akik pontosan  olyanok, mint volt Dávid király, Saul, és az újszövetség milliói. Van ez a jánosi világ, van az erre a Terra bolygóra villámként lezuhant sátán, és vagyunk mi; akik Ádám, és  Éva utódaiként, velük együtt  halljuk  folytonosan a világ legocsmányabb, legravaszabb kérdését:  „VALÓBAN EZT MONDTA AZ  ISTEN?”  VA-LÓ-BAN???  Azokról írok most, akik hiszik, és tudják, hogy  MINDEN  KEGYELEM.  Azokról, akik  fájdalmasan  élték  meg  a létükben  jelenlévő  dipszükhosz  mivoltukat, de végülis átadták önmagukat a csodálatosan  újra felépítő kegyelemnek.  Mint az a pap ott, Péliföldön…

Egyetlen  kivétel  létezik  e forgatókönyv  alól, Ő, akit  Jézusnak, az  Isten, és Emberfiának hívunk.
 

12A Lélek nyomban arra ösztönözte, hogy menjen ki a pusztába. 13Negyven napig kinn maradt a pusztában, közben megkísértette a sátán. Vadállatokkal volt együtt, de angyalok szolgáltak neki.” (Márk 1.)

Ez a kis részlet pontosan a fentiekben megírt kettősséget ábrázolja. Az eredeti görög szöveg szerint: „kilökte” a Lélek.  1./ Isten, Logosz,  -  s hagyta magát kilökni.  2./  Isten, a ragyogó Fény, tiszta sugárzás, örök Igazság ott, a pusztaságban. EGYIDEJŰLEG ott ólálkodik a sötétség, a minden aljasság, minden kísértés prototípusa, a sátán, az ős-gonosz. 3./ Végül; ott voltak a vadállatok  ( egyes egzegéták szerint, a sátán itt fel nem sorolt kísértései,) de EGYIDEJŰLEG jelen voltak a neki szolgáló angyalok is. Csupa-csupa kettősség!  Igen ám, csakhogy Jézus Krisztus önmaga „AZ” egyszerű, áttetsző EGYSÉG. Isten nem dipszükhosz!!!

Számomra azt az üzenetet  tartalmazza a mai Szent Evangélium, hogy ha mi, a dipszükhoszok  őszinte alázattal, HITBŐL fakadó reménnyel átadjuk magunkat a hozzánk lehajló Jézusnak, az Ő hívogató kegyelmének, ha valóban hozzá tartozunk, ha igazi elszánással felöltjük Isten fegyverzetét, akkor:

A  SZÍNRŐL-SZÍNRE  LÁTÁS  ÖRÖKKÉ  TARTÓ  PILLANATÁBAN  MI  IS  OLYANOK  LESZÜNK,  OLYAN  EGYSZERŰEK,  ÁTTETSZŐEK,  RAGYOGÓK,  MINT OTT,  A  PUSZTÁBAN  KRISZTUS  VOLT.   AZ   Ő  DRÁGA,  SZENT  VÉRE  ÁLTAL.   CSAKIS   EZÉRT!


 

DE: álljunk most oda életünk lelki tükre  elé,  és nézzük meg benne alaposan; felöltöttük-e  már  Isten  fegyverzetét?

 

KÉREM  AZT  A  JÉZUST  „KILÖKŐ”  LELKET  ÉRTED,   AKI  MOST  ÉPPEN  E  SOROKAT OLVASOD, HOGY TÉGED  IS  LÖKJÖN  AZ  ALÁ  A  MINDEN  PUSZTASÁGBAN  ÁLLÓ  KERESZT  ALÁ, HOGY  ÖRÖK  ÉLETED LEHESSEN.  Ámen.

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése