2020. január 26., vasárnap

Csatószegi Viktor



                                     KÉTFÉLE  HALÁL.   I.-rész.


Mostanában nagyon lassan haladok a Szentírás olvasásával; még mindig a  Kolosszei levél 2. fejezeténél tartok, itt  „ragadtam le.”  Nem a szemem romlott el, és nem is jött közbe semmilyen akadály; Pál tehet róla. Pontosabban: Ő, a Sugalmazó,  akinek az apostol hűséges tolmácsa.  Akkora mélység/magasság  van  majdnem minden sorában, hogy az embernek meg kell állnia, (magához kell térnie…) és a kapott üzenetet a tudatába, szívébe kell integrálnia. Lehet ugyan gyorsan, a mostani, merkantilista világ normái szerint a  „teljesítmény” vonzásának engedve is olvasni, de: nagyon-nagyon  nem érdemes! Ebben is jó dolog  Jézus stílusát követni, aki hosszasan beszélgetett az erre kiválasztottakkal, s ha azt látta, hogy egy ember, vagy egy nagy tömeg szomjasan issza az Igéit, akkor több napig is ott maradt, és tanított, gyógyított, bűnöktől, betegségektől szabadított. Nos; a Bibliában személyesen Ő szól ma is. Ő indít az elmélyült reá figyelésre, arra, hogy becsukva az ablakainkat a külső rikács elől,  de még  a zakatoló, saját gondolataink elől is, CSAKIS ŐRÁ összpontosítsunk. Ekkor szólal meg, és ekkor tanít, vezet belülről, csodálatosan. Érdemes tehát kellő időt szakítva, igazi csendben leülni a Mester lábai elé, mert ekkor MÉRHETETLEN  gazdagodásban lesz részünk. S ha az ekkor begyűjtötteket osztjuk meg, akkor Őt tárhatjuk mások felé, s nem a magunk emberi bölcselkedését…

Ez a postás Pál, különös dolgokat mond e fejezetben a halálról, a meghalásról, s teszi ezt  kétféle hangfekvésben. (A zene világában én pl. a gregoriánban, annak kétféle modusában vélem ezt kihallani, s egy hatalmas időbeli ugrással: Mozart több művében is.) No, de nézzük ezt konkrétan!

A 12. vers:  „Benne temetkeztetek el a keresztségben, és benne támadtatok fel, annak az Istennek az erejébe vetett HIT által, aki Őt a halálból feltámasztotta.”  Hoppá!!!  Proust és Bergmann pirulva állna odébb e hatalmas csoda előtt; hogy egy mondatban, az idősíkok ekkora könnyedséggel csúsznak egymásba,  s  bámulatos koordináltsággal mégis szintézist alkotnak. ( Ezután  a  mondat után álltam én meg az olvasással, s köszöntem meg a SUGALMAZOTTSÁG felőli újabb bizonyosságomat. Utána ez többször megtörtént…)  A mondat első felében ott vagyok én,     - a Biblia mindig egyes szám, első személyben üzen! -     a  másodikban pedig Jézus. A teremtmény, és a Teremtő. Az elsőben egy metaforikus  temetkezésről  /requiem,/ és metaforikus feltámadásról van szó, a másodikban pedig az üdvtörténet LEGNAGYOBB REALITÁSÁRÓL; Jézus Krisztus testszerinti, valóságos halálából való valóságos feltámadásáról. ( Ennek  hitelességét a teológia egyik segéd-tudománya, régebbi nevén: az apologetika tárgyalja.) Az utóbbi kétezer évvel ezelőtt történt, az előbbi pedig Szt. Pál idejében, és azóta,  és most…. Praesens imperfectum. Az előbbi azért történhet meg HIT által folyamatosan, mert az utóbbi a világ EGYETLEN  REALITÁSA  drága barátom! Ahhoz, hogy minden nyomorúságunkból feltámadhassunk, annak a végtelen Hatalomnak az erejére van szükségünk, aki a totálisan kivérzett, a tényleges halált megállapító római katonák által  is  igazolt holttestet húsvét hajnalán feltámasztotta. Semmivel nem kisebb csoda a bűn sötétségéből feltámadni a FÉNYRE, mint a harmadnapos halott feltámadása!!!  Ő pedig azért incarnálódott közénk, szenvedett, vállalta a rettenetes kereszthalált, hogy  te, meg  én,   a  KERESZTSÉG vizében lemosva, megtérve, bűneinket őszintén megbánva/megvallva, Vele együtt feltámadhassunk. Nos, hát így kerülnek szintézisbe az egyetlen mondat kétféle halálának idősíkjai….

 

                                            KÉTFÉLE HALÁL.   II. rész.

Pár éve hallottam egy szép, és találó kifejezést;  „Hasogatni az Igét.”  Emlékszem, akkor rögtön megjelent bennem egy hasonlat, amely közel hozza ezt a kifejezést.  Amikor egy  nagy   darab fát fejszével apróra hasogatunk, akkor alkalmassá válik arra, hogy a kályhában fényt, és meleget árasszon magából.                                    

 Nos, hát  akkor kezdjük  el  hasogatni a Kolosszei levél további, a kétféle halálról  szóló üzeneteit, hogy a  lelki fény, és Urunk  szeretetének  melege  betöltse  a szívünket.


II. 13-14. vers:  „Titeket tehát, akik bűneitek…..következtében halottak voltatok,vele együtt életre keltett. Megbocsátotta  minden bűnünket.  A következményeivel ellenünk szóló adóslevelet eltörölte, az útból eltávolította, és a keresztre szegezte.”    Az első mondatban ismét a halálról szól Pál, és ismét egy metaforikus halálról. Arról, ami a legrettenetesebb, végzetes, és elpusztít a reális halál után is…  In saecula  saeculorum…  Ö-RÖK-KÉ!!!  Non erit finis.  Amibe beleszülettünk,  „vétekben fogant anyám,”  s  amelyeket magunk lapátoltunk  a saját fejünkre, izzó parázsként. A bűn zsoldja a halál.  Realiter, és metaforikusan.      A létezés kettészakadt az első lázadás, az első engedetlenség után, s ebben a fizikai létrendben a bűn, ill. annak forrása:  a diabolosz  uralkodik, bitorolja a hatalmat. Igen; a bűn státuszában, annak minden következménye alatt nyög ez a világ.  „Minden egész eltörött.”  Kis gimnazista koromban vittek el engem szüleim a színházba, megnézni Madách Tragédiáját.  Akkor még nem tudtam felfogni, hogy az egymást követő színek tkp. ezt a tényt illusztrálják. De hát nem kell  elmennünk a színházba  ahhoz, hogy erről a tragédiáról meggyőződjünk, csak  ki kell nyitni a tv-t, rádiót  ahhoz, belenézni a net híreibe. Már az Ószövetség népe is feljajdult, és folyamatosan könyörgött az  Örökkévalóhoz  szabadulásáért, amint erről olvashatunk a Prédikátor, a Példabeszédek könyvében, és Jeremiásnál, de legfőképpen a Zsoltárok nagy részében, pl. az 50.-ben.  Bűnös voltunk:  ÁLLAPOT!  Az egyes, konkrét bűneink ennek az állapotnak a talajából egyenes következményként  fakadnak.  Erre vagyunk  „bekódolva.”  Ami  jogosan megillet bennünket, az a reális, és a metaforikus halál.  A totális elveszettség. Azt mondja Pál apostol ebben a 13. versben:  „Halottak  VOLTATOK,  vele  együtt ÉLETRE keltett.”  A bűn állapota az igazi halál drága barátom!  Eszembe jut itt Mécs László egyik versének mondata, amely a  legfrappánsabban  fejezi  ki ezt. Párisban járt, s látott egy embert, akit jól ismert.   „Egy hulla ment át az izzó Bulváron.”  Olyan magabiztosan lépdelhetett, mintha élne…

De addig, amíg tudunk róla, hogy bűnben élünk, tudjuk, hogy nem született meg a őszinte bánat, a péteri könnyek, a miserere, - addig még van remény. Vágyunk a VÉGTELEN,  a  Fény, a békesség után.   „Video meliora, PROBOQUE,   tamen deteriora sequor.”  Igen; látom a jobbat, PRÓBÁLKOZOM IS, mégis a rosszat követem.”   Nincs magunkban erő felkelni a moslékos vályú mellől… Az igazi tragédia az,  ha ebben az elveszett állapotban élő ember teljes nyugalomban, vidáman tölti napjait, éveit. Vakon…

Ha elfogadjuk, hogy van  szabadulás,  van  SZABADÍTÓ, s ha ezt az EGYETLEN  SZABADÍTÓT befogadjuk  az életünkbe, akkor szól  nekünk Pál üzenete;   „Halottak VOLTATOK.”   Igen, de csak voltunk!!! Mit jelent ez?  Képzeljünk el egy totálisan eladósodott embert, aki  milliókkal   tartozik, semmi reménye nincs  már,  rengeteg hátraléka  van a közüzemi díjakkal is, jönnek az egyre fenyegetőbb felszólító levelek, már-már a kilakoltatás réme, a hajléktalanság  fenyegeti, nem tud aludni, éjjelente  felriad arra, hogy  verejtékezik,  a megalázottság mély vermében gyötrődik.  S akkor, egy reggelen csöngetnek.  Sosem látott idegen áll az ajtaja előtt, mélyen  a  szemébe  néz,  irgalmas szeretet sugárzik az arcáról felé, és halkan megszólal:  „Fogadd el barátom ezt a kitöltetlen csekket, ebből  MINDENT elrendezhetsz, semmit nem kell visszaadnod, nem is lennél rá képes. Csak egyet kötök a lelkedre; vigyázz,  nehogy  ismét  visszakerülj ebbe az állapotba!”   Vajon mit érezne, szólna/dadogna ez a végveszélyből megmentett,  kiszabadított  szerencsétlen?  Megtudná  ezt  hálálni???  No,  hát erről  van  itt  szó, a  13. versben.

Ahogyan  Jézus  feltámadt, úgy  támad  fel  a  megtért, bűnbánatot  tartó,  bűneit  megvalló ember. Ennek hátterét, majd a  14.  vers  hasogatásakor  próbálom  megvilágítani.

 

                                 KÉTFÉLE  HALÁL…     III. rész.


  Köszönöm  Uram, hogy irgalmadból  még ma is hasogathatom drága Igédet.
Pár mondat erejéig visszatérek a 13. vers utolsó mondatához;  „Megbocsátotta minden bűnünket.” Fel sem tudjuk mérni ennek a jelentőségét, horderejét, tán azért, mert megszoktuk, természetesnek vesszük. De ha arra gondolunk, hogy a  teremtett világ szellemi tartományában történt lázadásnak az örök  letaszítottság, örök kárhozat lett a következménye, arra, hogy a  „világosság hordozója=Lucifer” egyetlen  pillanat  alatt  diabolosszá  pusztult  le, akkor leborulunk  az ingyenes, meg nem érdemelhető irgalom  előtt. Igen, mert a szellemi teremtmények teljes közelségben, áttételek nélkül élhettek Istennel, és senki sem kísérthette őket; teljes tudatukkal, s  gőggel  fordultak szembe vele. Vele,  Aki  a  Lét  teljessége, Aki nem  lett, hanem VAN!   Aki  önmagában  a  végtelen  Szentség, Omnipotens Deus. Ens purus.
 Viszont  az  ember  alacsonyabb  létrendi fokozatot  kapott, nem ens purus, hanem csak ens compositum=összetett valóság, a szellem, és a test hordozója.  No,  és  volt,  /VAN!!!!!/  aki kísértse… Sikerrel.  S  ebben az  elbukásban  tárult fel az Úr teljessége; az omnipotens Deusból omnipotens  et MISERICORS  Deus lett. Irgalmas szívű, sőt; Jézus Krisztusban: Édesatyánk. A bűn az bűn maradt, s örökös  halál a bére az ember esetében is, csak ezt a ki nem fizethető számlát magára vállalta  a közénk testesült Ige, végtelen szeretetből.  Meghalt     -realiter,-    hogy  nekünk életünk lehessen általa.  Őérte, s általa bocsátotta meg minden bűnünket. De: nem mindenkinek! Csakis azoknak,  akik  hisznek  benne, mint személyes Megváltójukban, azoknak, akik VÍZBŐL, és SZENTLÉLEKBŐL újjászülettek.   /l: Nikodémus éjjeli látogatását a Mesternél, vmint a Jákob  kútjánál elhangzottakat  arról a vízről, amelyet  csakis Jézustól kaphatnak  azok, akik hozzá mennek./   Igen; megbocsátotta övéinek, mert  „nincs ítélet azok ellen, akik a Krisztusban élnek!”  A kiválasztottaknak még az elbukásuk, elhasalásuk is Jézus irányú… „Akinek sok bocsáttatott meg, az nagyon szeret.”
Ennek a felfoghatatlan, irgalmas szeretetnek a következménye  a 14. versben lett megüzenve, ekképpen: „A követelményeivel ellenünk szóló adóslevelet eltörölte, az útból eltávolította, és a KERESZTRE  SZEGEZTE.”  Az Isten Logosza bűnné  lett értem…  A gonosztevő én vagyok, de Őt végezték  ki  énhelyettem a gonosztevőknek abban a korban kijáró kereszthalállal. No, ezt szerettem volna érzékeltetni a II. részben leírt mai példázattal, a kapumnál  becsöngető  idegennel, aki  egy kitöltetlen  csekkel elrendezte  MINDEN  ADÓSSÁGOMAT.
 
     „IMÁDUNK  KRISZTUS, ÉS  ÁLDUNK TÉGED,  MERT  SZENT  KERESZTED ÁLTAL MEGVÁLTOTTAD  A  VILÁGOT!" 
                           …..és benne,  -  engem is…

Barátom!  Én annyit  „tűnődtem” már  ezen a fórumon, sok-sok mindenen. Kérlek, most  te tűnődj el azok  felett, amiket ebben a három részben rajtam keresztül akar üzenni  SZEMÉLYESEN  NEKED  Ő,  aki  teérted is meghalt, s  nagyon-nagyon vár…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése