A HAGYMA.
Aki vágott már fel egy szép, kerek vöröshagymát,
rácsodálkozhatott, miként tapadnak
egymás alá az egyes rétegek, egészen a hagyma legbelső középpontjáig. Figyelve,
ügyes mozdulatokkal, e rétegeket lehet egyenként leválasztani egymásról, s
eljutni a kicsiny, legbelső csomóig.
Az alábbiakban arra teszek kísérletet, hogy a „keresztény”
szavunkban rejlő rétegeket , kezdve eme virtuális „hagyma” száraz, töredező
héja alatti legkülsővel, egyenként, alaposan szemügyre vegyem, és: nevet adjak
nekik. (Már előre jelzem; jóval kevesebb rétege van ennek a virtuális
hagymának, mint a valóságosnak, de a cél-gondolatom tán ennyi réteg elemzéséből is kivehető lesz.)
A HAGYMA ELSŐ RÉTEGE; A KERESZTÉNY
KULTÚRKÖR.
.
Ezzel a legkülsővel
majdnem minden ember találkozik, már az
alsó fokú tanulmányai alatt is. Úgy hívják: Keresztény kultúrkör. Tehát nem arab, nem kínai, nem afrikai, nem
közel-keleti, stb. Európa szellemi gyökérzete az antik görög, s az erre épült,
ezzel átitatódott római /latin/ talajból
fakad. Jézus idejében már egyre erősebben terjeszkedett a hellénizmus, ekkor
kezdett eljutni kelet felé, így Palesztinába is. (Pál apostol már jól beszélt
görögül!) Az a folyamat, amelynek során
a görög/római szellemiség meghódította, átjárta majdnem egész Európát, olyan
hosszú, és akkora altitúdója van, hogy egész könyvtárnyi anyagot képez, ezért
itt még csak vázlatos ismertetésére sincs mód. Csupán a gyümölcseinek egy
részére szeretnék rámutatni, pl. arra, hogy a
zeneirodalmunk kezdve a praeklasszikusoktól,
a barokkon, a reneszánszon, a bécsi
klasszikán át, egészen a modernekig, tipikusan a fent leírt talajból származnak, s
annyira karakterisztikusak, hogy egyetlen más kultúrkörök alkotásaival sem téveszthetőek össze. Ugyanezt lehet elmondani a keresztény európai
irodalomról, képzőművészetekről, és a
bölcseletről is. Mindezeken felül az európai társadalom szerkezeti felépítése,
etikája is innen származik. Nota bene: ezért végtelenül ostoba, cső-látású
emberkék hagyták ki az E.U. alaptörvényéből a keresztény gyökerekre való
utalást. Saját magukról állítottak ki szegénységi bizonyítványt… Ugyanis ez nem
kizárólag vallási világnézet kérdése!!!!
A
HAGYMA MÁSODIK RÉTEGE;
A VALLÁSOSSÁG.
Törvényszerű, hogy
egy szellemi makró-klíma létrehozza a maga éthoszát, normatíváit, etikáját. Kötelező hittan órák, az egyre gyakoribb templomi élet, vallási
társulatok, cserkészet, stbbik, átjárták
a széles társadalmat. Az Egyház jelen volt a szorosan vett vallási életen túl,
a kulturális, sőt; a politikai életben
is. (l: felsőházi tagság… ) Kimondatott:
Európa keresztény, Magyarország keresztény ország… Igen, a „cégtáblára”, a hivatalos megnyilatkozásokra ez volt rajzolva. Olyan sikk volt elmenni
vasárnap a templomba, mint ezután egy
kellemes séta a Korzón, és egy jó ebéd a Kárpátiában, vagy a Mátyás Pincében,
majd este elmenni az Operába… Falun
pedig egyenesen kötelező elvárás
volt, aki ebből kivonta magát, azt nem
is tekintette a falu népe rendes embernek, a közösség tagjának. „Keresztény ország”…. Virult a népi vallásosság, városi, és falusi változatban. Leány, és legény egyletek, ker. előadások,
szavaló körök. De minek is írok én múlt időben?
Pontosan így van ez ma is, csupán a díszletek, elnevezések változtak
meg, és amint régen a paravánok mögött a
kaszinók, elegáns kávéházak és polgári szalonok képezték az élet realitását, ma
a presszók, diszkók, plázák képezik.
Azt, hogy krisztusi szempontból milyen valódi értékfedezete
van a vallásosságnak, annak, ha csak parancsra teszek meg külső gyakorlatokat
úgy,hogy nem ismerem, nem érint meg annak a lényege, a legpregnánsabban
bizonyítja a II. világháború után hazánkra tört
Szovjet kommunizmus. A nyíltan harcos-ateista diktatúra terrorja, Isten,
és Egyház elleni gyűlölete, szinte 1-2 év alatt söpörte le a palettáról a
vallásosságot. Egy tollvonással szüntették meg az egyházi iskolákat,
börtönözték be a papok/lelkészek nagy
részét, a ker. szellemiségű értelmiséget marginalizálták, tönkretették, és az
oktatás mindhárom szintjében a marxista tanok váltak kötelezővé. Megbízott
emberek lesték, figyelték, kik járnak templomba, s kiknek a gyermekeit
merészelték beíratni iskolai hittanra. Andrássy út 60, Recsk, Kistarcsa, kitelepítések… Ennyi a vázlat. Vázlata annak, - mert
én most nem politikatörténeti részletekkel akarok foglalkozni!- hogy az élő Isten, a Jézus Krisztus országának optikáján keresztül
szemlélve, valójában mennyit is ér a (népi) vallásosság… Ennyit: ha széthullanak a külső keretek, ha
nincs kötelező elvárás, akkor igen gyorsan kikerül a társadalom, és az egyes
ember életéből minden, ami a természetfelettivel kapcsolatos. ( Szociográfiai
anyag, hogy az ötvenes években, amikor a durván erőszakos TSZ-be kényszerítés
elől a városokba menekült sok ezer fiatal, sajnos, belőlük vált a bűnözési
statisztika legnagyobb anyaga… Kikerültek a nagyszülők, szülők, lelkipásztorok
kontrollja alól, és nem volt meg bennük a szilárd alap.)
A kommunista diktatúra elmúlt, de jött helyette egy ennél
ezerszer veszélyesebb, alattomosan mérgező szellemi diktatúra/métely; a neoliberalizmus, amely az un.
„felvilágosodás,” a jakobínusi gyökerekből, és a különféle dekadens szellemi
áramlatokból ötvöződve rombol. A szituációs etika, és a relativizmus jellemzi
ezt, eklatáns példája a néhány éve összeomlott
SZDSZ, de köztünk élnek és hatnak a reprezentánsai a mai napig is.
Humánus urak ők, barbárságnak tartják a halálbüntetést, eltörölték, tiltja Brüsszel,
és a honi törvények is. De az abortuszt,
és az eutanáziát – nem…
A HAGYMA HARMADIK
RÉTEGE; A HIT.
A virtuális hagyma első két rétegének vizsgálatakor láttuk,
hogy szinte össztársadalmi jelenségekről van szó, amelyek érintik a benne élő
egyes embert, de csak az epidermisét. Ha
egy földrengésszerű változás következik be,
- legtöbbször háborúk, forradalmak után,- akkor
ezek az emberek úgy vetik le magukról
a vallásosságot, mint egy régi, kopott ruhát… Ami nem a lényegünk, az levethető,
kicserélhető. Ez a két hagyma-réteg
milliókat jellemez, ez a „széles
út,” ez a világ szelleme. Jézus többször beszélt
erről, pl. a magvetőről szóló példabeszédében. Igen, kevesen vannak
azok, akik a harmadik réteget alkotják, az un. „szent maradékot,” ők az
eleve kiválasztottak, elhívottak, egy nagy titok letéteményesei, hatalmas, nem
kiérdemelhető kincs birtokosai, akiket
úgy nevezünk;
HÍVŐK.
Kicsinek, kevésnek
érzem magam ahhoz, hogy definiáljam a megtért, hívő ember mivoltát, lényegét, ezért János apostolt hívom segítségül, s idézem
első levelének bevezető mondatait: „ Ami
kezdettől fogva volt, amit
HALLOTTUNK, AMIT A SZEMÜNKKEL LÁTTUNK,
AMIT SZEMLÉLTÜNK, ÉS AMIT A KEZÜNKKEL TAPINTOTTUNK; AZ ÉLET IGÉJÉT hirdetjük nektek. IGEN, AZ ÉLET MEGJELENT, LÁTTUK, tanúságot teszünk róla.” -
Ezeket a mondatokat nem egy megtanult ismeret anyagaként felmondó ember
írta, hanem olyan valaki, akinek a legszemélyesebb élménye, az egész lényét,
életét átformáló eseménye volt a közénk testesült ÉLETTEL, magával a LÉT - tel történt három
éven át tartó együttlét. Ugyanez a belső tűz süt, izzik a többi tanítvány
szavaiból is, akik halászokból emberek halászaivá váltak, s az életüket
áldozták ezért a csodáért.
A hit tehát nem más, mint egy megrendítő, SZEMÉLYES randevú az élő Istennel, aki hozzánk hasonló alakban jött el közénk,
amely eljövetelt, és annak lényegét már évszázadokkal előbb megjövendölték a
próféták. Ezt a randevút soha nem a meghívott egyes ember kezdeményezi, hanem
az Úr. „Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket.” S hogy a 12 apostol eseténél maradjak, azt látjuk, hogy bizony, nem hibátlan, nem
tökéletes embereket választott ki Jézus…
Mindegyikük más-más egyéniség
volt, és a megszentelődésük folyamata is különböző módon, és idő alatt
történt. Mindegyikük egy kultúrkörben,
és egy vallásos légkörben szocializálódott, tehát ismerték a hagyma első két
rétegét… De a Mesterrel való találkozás
után, lehetetlen megmaradni e két rétegbe bezártan! Az a 3 év egy valóságos szimbiózis volt, és
ebből az élményből született meg az Egyház. Ebből forrásozik a mai napig az Evangélium=az Örömhír kiáradása,
amely felülírja a ker. kultúra,
és vallásosság rétegeit. (Egy pillanatig sem akarom én alábecsülni ezek valódi
értékeit, jelentőségét, nehogy félreértés essék! De mindezek csak eszközök, körítései a
lényegnek; a HITNEK. Gyermekkori ruhák, amelyeket kinő az, akire rátekint, és
megkedvel Jézus.) Kérdem; MIÉRT KEDVEL
MEG VALAKIT JÉZUS??? Ha erre én - de
bárki más!- válaszolni tudna, akkor nem ember
lenne… Misterium fidei… Ha Ő öröktől fogva /”mielőtt anyád méhében fogantál volna, már
ismertelek téged”/ kiválaszt egy embert, akkor milyen lesz ő? Barátom; szent lesz! Barátom; bűnös is lesz. SIMUL… A pecsét rákerült, az áteredő bűn, és
a diabolosz pedig minden erejét beveti, hogy ez a pecsét lekopjon róla.
Hatalmas harc, elesések sorozata, a nyomorúságunk fájdalmas megtapasztalásai, a
péteri árulásaink megalázó, gőgjeinket elporlasztó esetei, és: a KEGYELEM
minden egyes hűtlenségünk, és
péteri könnyeink, bűnvallásunk utáni felsimogató, újra felépítő boldog élménye.
A tékozló fiú történetét maga Jézus mondta el… Nagy-nagy titok az isteni
didaktika, pedagógia… Egy biztos, hiszen ezt is Ő mondta; „akinek sok bocsáttatott meg, az nagyon
szeret.”
A hívő ember a részek
helyett az egészet látja, s az eszközök helyett a cél minden kincse. Ha
válaszút elé kerül, akkor habozás nélkül kész mindenét inkább
elhagyni/elveszíteni, mint Istentől elszakadni, mert Istenben látja az EGYETLEN
értéket, a végső célt, a beteljesedést.
Mély fájdalmat él át, ha gyengesége, esendősége miatt olykor valakit, vagy
valamit mégis az egyetlen, az ÖRÖKKÉVALÓ, a LÉT elé helyez. A hívő embernek még az elesése
is Jézus-irányú… Ő a századik bárány. DE: bá-rány!!! Itt él a világban, de nem a világgal. Soha
nincs egyedül. Ismeri a Dániel vermét, de látja a verem mélyébe is behatoló
fénysugarat. Sokszor szomorú,
gondterhelt, de mégis derűs. SIMUL.
A külső körülmények, és gyenge ereje lehorgasztják a fejét, de belül, végtelenül boldog. Nos, hát ilyen
„összetett” lény a hívő ember, ennek minden velejárójával együtt… Tudja, hogy bármennyit is tanult, bármennyit
is tapasztalt ebben a világban,
bármennyire is szereti az igazi kultúrát, és a teremtett világ
szépségeit, bizony; ő egy nagy SEMMI a VÉGTELENHEZ képest, tudja; „mid van, amit nem úgy kaptál?” Ezért megköszöni minden reggel az ébredést, s
hálát ad minden este a Jézussal eltöltött napokért.
Bízva-bízik az örök pillanatban, hiszen, ezért az örök
pillanatért halt meg személyesen őérte Jézus Krisztus a kereszten. – Nagy boldogság, sőt; az EGYETLEN boldogság eljutni a hagyma harmadik rétegéig… No, és hatalmas, kiváltságos állapot, mert:
„A HIT UGYANIS NEM MINDENKIÉ.”
( II.Tessz. 3,2.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése