TŰNŐDÉS AZ EMBERI SZELLEM TÁGASSÁGÁRÓL. III. (bef.)
rész.
(AVAGY: A MŰVÉSZETEK IZMUSAIRÓL - BENNEM.)
A II. részben a festészetre fókuszáltam, bár, amint ezt kifejtettem, a művészetek egyik ágát sem lehet elválasztani a másiktól, mert gyökérzetükben, és végső céljukban elválaszthatatlanok. A homo sapienst, az imago Deit, élmények, hatások érik, s ezeket egyikük fába, kőbe, márványba, agyagba vési, vászonra festi, mások leírják prózában, lyrában, s végül vannak, akik mintegy űrrakétába űlnek, meghaladják a materiális instrumentumokat, és minden, a legbensőnkben feszülő érzést, gondolatot zenébe sugározzák.
(Nem tudom, átélted-e azt, amit én oly sokszor; beszéltem valakivel mély dolgokról, beszéltem sokaknak arról, ami engem betölt, és a végén azt éreztem, hogy csak a töredékét tudtam kimondani a bennem lévőkből. Megírtam egy levelet, és átolvasva, bizony, elégtelennek találtam. Van egy saját teóriám: sok ember érezte/érzi u.így, szenved emiatt a töredékesség miatt, vágyik a teljes önkimondásra, és-----így születtek meg a
művészetek..... )
Úgy vélem, ( szubjektív!!! ) a zene képes megközelítőleg a leghitelesebben, legteljesebben tolmácsolni az immanens, és a transcendens élményeinket. A megérintett, az elhívott, s éppen ezért hiteles zeneszerző és előadó művész olyasmit közvetít, ami a végtelenre nyitja fel a befogadni tudó ember szemeit.
Az I. részben már írtam az első zenei élményeimről, most szeretném megosztani a zenetörténet egyik hatalmas csúcsához, az impresszionista szerzőkhöz, és alkotásaikhoz való viszonyomat. Azokhoz, akik kiteljesítették mindazt, amiket prózában a szellemi testvéreik megírtak: Verlaine, Rimbaud, Rilke, no és - Proust... igen, aki őt olvassa, /és nem csupán átfutja!/ az átélhet valamit abból, hogy mit is jelent a tér/időn felülemelkedni, s mintegy a kozmoszból letekinteni erre a kis Terra bolygóra. Avatott művésze ő, az idősíkok egybeolvasztásának! Szabadjon itt ajánlanom "Az eltűnt idő nyomában" c. 3 kötetes művét, DE! előtte javasolt elolvasni Andre Maurois "Proust" c. könyvét. Aki ezt megteszi, szerintem mesterfokon tudja-érzi, hogy mi is az impresszionizmus...
E szellemi vonulat három óriását emelem csak ki, (ez nem tudományos alapossággal megírt tanulmány, hanem csupán ízelítő, kedvcsináló vázlat!) Respighi, Ravel, és Debussy fémjelzik számomra leghitelesebben ezt a korszakot/stílust. Egy emlékemet szeretném megosztani 15 éves koromból: délután volt, tanultam a másnapi leckéket, s két tantárgy közötti szünetben meghallgattam Ravel Boleróját. Egyszercsak behúnytam a szemem, és megképződött az alábbi jelenet: Valahol, tán az Alpokban, a hajnal kezdetén, egy pásztor tereli felfelé a nyáját. S ahogy egyre magasabbra érnek, - e zene közismert, ismétlődő, és fokozatosan erősödő alapmotívuma közben,- a nap emelkedik, s minden percben más-más fényeffektusokkal aranyozza be a csodás tájat...Szinte ott voltam!!! "láttam" a pásztor arcán tükröződni az eléje táruló szépség feletti meghatódást. ( Akkor még nem sejthettem, hogy ebben az élményben a valóságban is részem lesz
nyáj nélkül... a
Jung Frau csúcsán állva, 3.400 m.-es magasságban.) Ez az emlékem is tkp:
impresszió, amit a Boleró bennem kiváltott. CSAKIS: BENNEM.
Ravelból ezt a zenét egy hastánc váltotta ki. Minő különbség...
Debussy... ő az, aki -hála érte, nem írt program zenét. Hallgatása közben félre kell söpörni a fogalmi gondolkozást, s mindenfajta racionalitást. Az észt ki, a szívet be! Ezután a lélek fínomhangolása. Leűlsz egy fotelba, a sztereó pontba, s kb. abba a lelkiállapotba kerülsz mint én, egykor abban a csónakban Tihany felé sodortatván az áramlattal... Bizony. Ha most élne Debussy, és elmesélné személyesen nekem az érzéseit, az impresszióit, az csak gyenge szófecsérlés lenne ahhoz képest, amit ő átadott nekünk a megismételhetetlen zenéjében. Tette ezt olyan dallamszövéssel, hogy azt bárhol meghallom, az első 5 mp.-ben biztosan felismerem; ez az ő muzsikája!
Tán, olyasféle hatást vált ki belőlem, mint nemrég, amikor a kertemben megszólítottak azok a lombhullatta faágak...
( Alias: Pilinszky.) - Ízelítőül ide másolok néhány címet alkotásaiból, s már csupán e címekből is kiérezhető, mi is az impresszionizmus: "Tükröződések a vizen." "Harangok a lombokon át." "És a hold bevilágítja a hajdani templomot." ((NNNNa tessék; Csontváry: "A taorminai görög színház romjai." Pardon. ))
Ezzel az élménnyel nem lehet betelni. De az egész impresszionista művészettel sem!
Témám szemezgetésének, szubjektív értékeléseimnek ezzel a végére értem. Végére??? No, nem! Csak erőszakkal véget kell vetnem e kalandozásnak, a végtelen szépség megosztási kísérletének.
Hiszem, és tudom, hogy az összes művészeti "izmusok", amelyek egyetlen Forrásból fakadtak, a tér/idő elmúltával egyetlen, csodálatos szün-phoneia vá,= együtthangzássá teljesednek ki, s mint egy gótikus katedrális a puszta létével, hatalmas Glóriává
lényegülnek át,
IN SAECULA SAECULORUM...
(AVAGY: A MŰVÉSZETEK IZMUSAIRÓL - BENNEM.)
A II. részben a festészetre fókuszáltam, bár, amint ezt kifejtettem, a művészetek egyik ágát sem lehet elválasztani a másiktól, mert gyökérzetükben, és végső céljukban elválaszthatatlanok. A homo sapienst, az imago Deit, élmények, hatások érik, s ezeket egyikük fába, kőbe, márványba, agyagba vési, vászonra festi, mások leírják prózában, lyrában, s végül vannak, akik mintegy űrrakétába űlnek, meghaladják a materiális instrumentumokat, és minden, a legbensőnkben feszülő érzést, gondolatot zenébe sugározzák.
(Nem tudom, átélted-e azt, amit én oly sokszor; beszéltem valakivel mély dolgokról, beszéltem sokaknak arról, ami engem betölt, és a végén azt éreztem, hogy csak a töredékét tudtam kimondani a bennem lévőkből. Megírtam egy levelet, és átolvasva, bizony, elégtelennek találtam. Van egy saját teóriám: sok ember érezte/érzi u.így, szenved emiatt a töredékesség miatt, vágyik a teljes önkimondásra, és
Úgy vélem, ( szubjektív!!! ) a zene képes megközelítőleg a leghitelesebben, legteljesebben tolmácsolni az immanens, és a transcendens élményeinket. A megérintett, az elhívott, s éppen ezért hiteles zeneszerző és előadó művész olyasmit közvetít, ami a végtelenre nyitja fel a befogadni tudó ember szemeit.
Az I. részben már írtam az első zenei élményeimről, most szeretném megosztani a zenetörténet egyik hatalmas csúcsához, az impresszionista szerzőkhöz, és alkotásaikhoz való viszonyomat. Azokhoz, akik kiteljesítették mindazt, amiket prózában a szellemi testvéreik megírtak: Verlaine, Rimbaud, Rilke, no és - Proust... igen, aki őt olvassa, /és nem csupán átfutja!/ az átélhet valamit abból, hogy mit is jelent a tér/időn felülemelkedni, s mintegy a kozmoszból letekinteni erre a kis Terra bolygóra. Avatott művésze ő, az idősíkok egybeolvasztásának! Szabadjon itt ajánlanom "Az eltűnt idő nyomában" c. 3 kötetes művét, DE! előtte javasolt elolvasni Andre Maurois "Proust" c. könyvét. Aki ezt megteszi, szerintem mesterfokon tudja-érzi, hogy mi is az impresszionizmus...
E szellemi vonulat három óriását emelem csak ki, (ez nem tudományos alapossággal megírt tanulmány, hanem csupán ízelítő, kedvcsináló vázlat!) Respighi, Ravel, és Debussy fémjelzik számomra leghitelesebben ezt a korszakot/stílust. Egy emlékemet szeretném megosztani 15 éves koromból: délután volt, tanultam a másnapi leckéket, s két tantárgy közötti szünetben meghallgattam Ravel Boleróját. Egyszercsak behúnytam a szemem, és megképződött az alábbi jelenet: Valahol, tán az Alpokban, a hajnal kezdetén, egy pásztor tereli felfelé a nyáját. S ahogy egyre magasabbra érnek, - e zene közismert, ismétlődő, és fokozatosan erősödő alapmotívuma közben,- a nap emelkedik, s minden percben más-más fényeffektusokkal aranyozza be a csodás tájat...Szinte ott voltam!!! "láttam" a pásztor arcán tükröződni az eléje táruló szépség feletti meghatódást. ( Akkor még nem sejthettem, hogy ebben az élményben a valóságban is részem lesz
Debussy... ő az, aki -hála érte, nem írt program zenét. Hallgatása közben félre kell söpörni a fogalmi gondolkozást, s mindenfajta racionalitást. Az észt ki, a szívet be! Ezután a lélek fínomhangolása. Leűlsz egy fotelba, a sztereó pontba, s kb. abba a lelkiállapotba kerülsz mint én, egykor abban a csónakban Tihany felé sodortatván az áramlattal... Bizony. Ha most élne Debussy, és elmesélné személyesen nekem az érzéseit, az impresszióit, az csak gyenge szófecsérlés lenne ahhoz képest, amit ő átadott nekünk a megismételhetetlen zenéjében. Tette ezt olyan dallamszövéssel, hogy azt bárhol meghallom, az első 5 mp.-ben biztosan felismerem; ez az ő muzsikája!
Tán, olyasféle hatást vált ki belőlem, mint nemrég, amikor a kertemben megszólítottak azok a lombhullatta faágak...
( Alias: Pilinszky.) - Ízelítőül ide másolok néhány címet alkotásaiból, s már csupán e címekből is kiérezhető, mi is az impresszionizmus: "Tükröződések a vizen." "Harangok a lombokon át." "És a hold bevilágítja a hajdani templomot." ((NNNNa tessék; Csontváry: "A taorminai görög színház romjai." Pardon. ))
Ezzel az élménnyel nem lehet betelni. De az egész impresszionista művészettel sem!
Témám szemezgetésének, szubjektív értékeléseimnek ezzel a végére értem. Végére??? No, nem! Csak erőszakkal véget kell vetnem e kalandozásnak, a végtelen szépség megosztási kísérletének.
Hiszem, és tudom, hogy az összes művészeti "izmusok", amelyek egyetlen Forrásból fakadtak, a tér/idő elmúltával egyetlen, csodálatos szün-phoneia vá,= együtthangzássá teljesednek ki, s mint egy gótikus katedrális a puszta létével, hatalmas Glóriává
lényegülnek át,
IN SAECULA SAECULORUM...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése