A „TÖKÉLETESSÉG” HALÁLOS
BŰNE…
( „Ez,” és a mi
hizlalt borjúink.)
25Az idősebbik fiú kint volt a mezőn.
Amikor hazatérőben közeledett a házhoz, meghallotta a zeneszót és a táncot. 26Szólt az egyik szolgának és megkérdezte,
mi történt. 27Megjött az öcséd, és apád levágta a
hizlalt borjút, hogy egészségben előkerült – felelte. 28Erre ő megharagudott, és nem akart
bemenni. Ezért az apja kijött és kérlelte. 29De ő szemére vetette apjának: Látod, én annyi éve szolgálok
neked és egyszer sem szegtem meg parancsodat. És nekem még egy gödölyét sem
adtál soha, hogy egyet mulathassak a barátaimmal. 30Most meg, hogy EZ
A FIAD megjött, aki vagyonodat rossz nőkre pazarolta, hizlalt borjút vágattál
le neki.
(Lk. 15, 25-30.)
A Nagyböjt 4.
vasárnapjára kijelölt Evangéliumból kimetszettem a fenti verseket, azért,
mert egy kresz-táblát kívánok eléd
állítani. Azt, amelyik piktogrammal jelzi, hogy veszélyes kanyar következik
utadon.
Gyönyörű, szívet
melengető ez a mai, teljes igeszakasz, telitalálat annak ábrázolására, hogy a
legmélyebb veremből, a legsúlyosabb bűnökből is van kiút, mert az Atya
ott áll abban a kanyarban, és arra vár,
hogy átölelhessen, hogy ruhájával felitassa a bánat könnyeit, majd ünnepi
lakomát rendezhessen hatalmas örömében. Igen; ez a vasárnap az öröm vasárnapja,
/szólhat az orgona, és oltárainkat virágok
díszíthetik, a pap nem lila színű miseruhában jeleníti meg Krisztus áldozatát,/
de az öröm napjának margóján, felsejleni látok
egy sötét árnyat. AZ ELHITT TÖKÉLETESSÉG SÁTÁNI BUTÍTÁSÁNAK IJESZTŐ ÁRNYÁT… Bennem asszociálódik most egy paralel evangéliumi jelenet, az egyik legismertebb:
„A farizeus, és a vámos” templomi
jelenete. Az a farizeus klónozott mása,
annak a mezőről hazatérő idősebbik fiúnak. Mindkettőjük rettenetes bűne a lelki
vakságuk, amelyet a superbia=gőg okozott.
S okoz nekünk…
Látásom szerint
ennek a hűséges, soha el nem kóborolt
dolgos fiúnak, annak, aki SOHA, EGYSZER SEM
szegte meg apjának parancsait, beteg, eltorzult lelkülete volt. E
diagnózisomnak biztos jele az ő szájából kiömlő, ijesztő szavai, amelyek
hátborzongatóak: „ Most meg, hogy EZ A FIAD megjött…”
Ez. No, nem az én édes testvérem,
á, dehogyis. Ez, akihez semmi közöm, csupán a te fiad. Ez, akit
merészeltél énutánam nemzeni. ÉN, aki minden egyes napon hajnalban kelek,
és szorgalmasan dolgozom a te
földjeiden, ÉN, aki verejtékezem a nap hevétől, de kitartok a munkában, ÉN, aki
eddig soha nem zúgolódtam amiatt, hogy még egy vacak gödölyét sem adtál,
hogy egy jót mulathassak a barátaimmal, és
ÉN, aki KIÉRDEMELT joggal
tekintem magam a teljes családi vagyon egyetlen örökösének,
most azt kell látnom, hogy „ez”
vissza pofátlankodott, ismét
beférkőzött a régi helyére, és nekem ezzel a
senki, léha, elzüllött alakkal,
osztoznom kell majd mindenen. Ezen felül pedig szétrobban az agyam
annak láttán, hogy a legértékesebb hízlalt borjút is levágattad a
számára.
Kérdem, /mintha
nem tudnám,/ vajon ma is vannak efféle
testvérek? Vérszerintiek, és más ember-testvérek?
E ponton kell érintenem a kegyelemtan vonatkozó tanítását,
amely egyenesen a Szentírásból, és az apostoli
kor egységes tanításából ered:
AZ ÖRÖKTŐL FOGVA VALÓ KIVÁLASZTÁS, A HIT INGYEN MEGKAPOTT
VÉGTELEN KEGYELME, VALAMINT AZ ERRE
KIMONDOTT „IGEN” AZ EGYEDÜLI
ALAPJA AZ ÜDVÖSSÉGNEK!
Minden további ebből az igenből következik, de ezek a
továbbiak is - amiket az idősebbik
fiú taxatíve felsorolt, - az Atyától
kapott erőből valósulhatnak meg, és nem a mi gyenge, megsebzett
akaratunkéból. Nekünk ÉLNÜNK KELL EZZEL AZ ERŐVEL, de minden nap, és minden
órában tudatosítanunk kell, hogy: „Nálam
nélkül semmit sem tehettek!” ALÁZAT!!! Az a farizeus ott, abban a templomban, és ez
a mezőről visszaérkező fiú itt, ebben a
példabeszédben, semmi mások, mint egy felfújt lufik. Olyanok, amelybe a sátán
pumpálta a levegőt, de egyben olyanok, amelyekbe e parabolában maga, az Úr Jézus szúrta bele a
gombostűt, kedves barátom.
Laetare vasárnapja
van. Orgona, virágok, rózsaszín
miseruha… Igen; örüljünk! De ne a mi hamis ködben előbújó értékeinknek,
esetleges jó tetteinknek, amelyek feljogosítanának az Atya ölelésére a halálunk
utáni „kanyarban,” hanem az ajtónkon
kopogtató, szelíden belépést kérő Jézusnak, mert:
EGYEDÜL
Ő AZ ÚT,
AZ IGAZSÁG, ÉS
AZ ÉLET! NEKI
KELL ÖRÜLNÜNK MA, ÉS MINDÖRÖKKÉ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése