NINCS ÖRÖK-PÁHOLY!
(Avagy; „Aki áll, vigyázzon, hogy el ne essen!” )
Az elmúlt napokban került elém a Jelenések Könyvének 2.
fejezetéből a 3-5. vers. Becsuktam a Szentírást, és utána nem ellenőriztem, hogy mennyi ideig
elmélkedtem felette… Íme;
„ Hűséges is vagy, szenvedtél a nevemért, és nem fáradtál
bele. De van egy kifogásom ellened, az, hogy kezdeti szeretetedtől eltértél.
Gondold meg, honnan süllyedtél ide! Tarts bűnbánatot, és térj vissza korábbi
magatartásodhoz, mert elmegyek, és elmozdítom helyéről gyertyatartódat, ha nem
tartasz bűnbánatot.”
Ez a két vers az efezusi
egyháznak, esetleg püspökének szólt, ezt nem lehet egy látomásból
pontosan megállapítani. Egyébként is: a Jelenések könyve roppant érzékeny része
a Bibliának, nem véletlen, hogy a legritkább esetben szólnak erről az
igehirdetések, és az sem, hogy a lapok alján található széljegyzeteken szinte
érezhető az izzadtságos erőlködés, amikor magyarázatra törekszik. Történelmi,
földrajzi, és az akkori társadalom életének, gondolkodásának leírása hiteles,
korrekt, s igazolható, de a misztériumot NEM LEHET EGZAKT MÓDON MEGMAGYARÁZNI! Ezt az „adást”
csakis egy felülről kapott „antennával”
lehet fogni… Szt. János megkapta
ezt az antennát, amikor Patmosz szigetén
leírta (vagy tanítványainak lediktálta)
annak a sugalmazásos látomásnak egy részét, amelyeket egyáltalán lehet szavakba
foglalni. Hiába no, a természetfeletti
végtelent alig lehet ebbe a fogalmilag korlátozott immanenciába lefordítani. E tény mögött
látom/érzékelem én az egyháztörténelmen végig jelenlévő, és ma is reneszánszát
élő karizmatikus megújulási mozgalmak létjogosultságát, amelyet
- végre - elismernek, s
befogadnak a legfelső szinteken is, hiszen dogmatikai, hitelvi problémák
nincsenek.
Az általánosságok felvázolása után, most megpróbálom a fent
idézett három verset az egyes emberre, mégpedig a virtuális hagyma 3. rétegén
élő hívő emberre alkalmazni. Ez nem könnyű próbálkozás, hiszen mindenki más, és
más, nincs két egyforma lelki alkatú, szellemileg azonos szintű személy, s
életút. Azonban bizonyos, hogy mindannyian változékony, esendő, és rengeteg
külső hatásnak kitett lények vagyunk, és ebből adódik, hogy az Istennel való
kapcsolatunkban is léteznek hullámhegyek, és hullámvölgyek. Mindez be van
építve az Úr pedagógiájába, vezetésébe, és ez alól a
szentek sem kivételek! A meghívást/megtérést követő lelki élet kezdetén ezekre
a „zátonyokra” felkészítik a lelki
vezetők a rájuk bízottakat, a szerzetes
rendek novíciusait a magiszterek, és a szemináriumok kispapjait a
spirituálisok. Tehát; egyetemes kérdésről van szó, olyanról, amely az
üdvtörténet kezdetétől, Efezuson át, a világ végéig tart, és terád, énrám, s minden
keskeny ösvényen kapaszkodóra vonatkozik.
(Ismételten szeretném a szívedbe vésni, hogy naponta olvass el egy kis
részt, Kempis Tamás: „Krisztus követése.” c. könyvéből! E művet lehet lelki
kalauznak is nevezni.)
„Kezdeti szeretet…” Úgy
van az, hogy amikor Jézus berobban az életünkbe, /ahogy
tette ezt az apostolokkal, Natánaellel,
Mária Magdolnával, Lévivel, és Saullal is,/
akkor tűzbe, szent, lángoló tűzbe
borul minden, belül, és kívül is. Átalakul az értékrendünk, a viszonyulásunk
önmagunk, és mindenki felé. Ezt hívjuk metanóinának=irányváltásnak. Ezt csakis a Szentlélek képes elindítani, és
véghez vinni. Ez a „kezdeti szeretet” nem azonos a rutin vallásossággal, a vasárnap, a nagy ünnepek külsőséges
megünneplésével, s főleg nem azonos a népi vallásossággal, a kötelező előírások
lécének éppen hogy átugrásával. Ez: hatalmas esemény! Olyan, amelyet átélője
nem tud magába zárni, megírja egy önéletrajzi vallomásban, egy költeményben,
vagy zenébe transzponálja, esetleg fába, márványba önti. Élénken emlékszem
vissza életemnek egy korai időszakára, amikor 14 km-t gyalogoltam azért, hogy részt vehessek a
Szentmisén, és magamba fogadhassam Jézust az Eucharisztiában. Ezt a 14
km-t végig énekelve tettem meg; tele
voltam lobogó tűzzel. A visszaút is ugyanennyi volt, de semmi fáradtságot nem
éreztem, mert „szárnyaltam.” … Azok nehéz idők voltak, de én felül álltam
minden gravitáción, mert megtalált engem az örök Végtelen. Később pedig
megadatott, hogy az ingyen kapott hitet, a nagy találkozás élményét megalapozhassam,
alátámaszthassam értelmi, rendszerezett,
tudományos szinten is. Jada, -
ginooszkó. Aztán jöttek olyan időszakok,
amelyeket így, utólag az olvasztótégely, a „prés” idejének neveztem el. Igen; megadatik a „tejnek italával” való táplálás, és a pusztaságba való
kivettetés is mindazoknak, akiket eleve kiválasztott, és elhívott az Úr. Olvashatók erről a nagy szentek
vallomásaiban, pl. Szt. Ágostontól, és Keresztes Szt. Jánostól, de hát az apostolok élete is ezt mintázza. Isten
meghívja, karon fogja, lepecsételi övéit, felépíti, aztán: összetört edénnyé is
teheti, hogy ne csak elméletileg érezze magát nullificusnak, hanem mélyen átélje;
senki, és semmi, és az a kevéske jó, és érték=karizma, amelyeket ingyen kapott, tehát nem érdem,
nincs semmi alapja, hogy fennhordja az orrát.
Különös, és titokzatos az Isten pedagógiája, amellyel váltogatja a
fényes nappalokat, és sötét éjeket. Egyedül Ő tudja, hogy mikor, és
mennyit kell faragnia gyermekén, azon az eleven szobron, hogy alkalmassá tegye az örök
Pantheonra. De nálam sokkal mélyebben szólnak, énekelnek minderről a Zsoltárok, az Evangéliumok egyes
jelenetei, és az apostoli levelek. Az elhívás, a szárnyalás, majd a lelki
szárazság a vele járó kitérőkkel, és a visszahívás, amely mindennél
csodálatosabb élmény, s megtapasztalás.
„Gondold meg, honnan süllyedtél ide!” Ugye tudod barátom, hogy a tékozló fiú is
azért tért vissza az atyai házba, mert a disznók vályúja melletti fetrengésében
villant be neki az otthon ragyogása. A
Zsoltár egyik megrendítő mondata ezt így fejezi ki: „Annyira szeretsz engem, hogy még A SÍR MÉLYÉBŐL IS KIMENTESZ.” Isten nélkül moslékos vályú, és sírgödör az
élet, erre jöttek rá évezredeken át a megtérők, a haza találók milliói, ezért szegélyezte
útjukat a glória, a miserere, és a Deo
gratias…
Ha a te hited komoly,
ha valóban Jézustól kaptad, akkor ennek a valódiságát az bizonyítja, az a lakmusz-papírja, hogy a legnagyobb üresség,
pusztai szárazság, elhagyatottság érzés közepette is vágyódsz vissza hozzá, nem
hagyod abba a könyörgést, és minden egyes napon tudatosítod magadban; NEM VAGYOK MOST A HELYEMEN, NEM AKAROK EBBE
A KERETBE BEILLESZKEDNI, BERENDEZKEDNI! Tudd kimondani alázattal; „Legalább
a béreseid közé fogadj be engem!”
Azt is tudd, hogy nagyon sokan imádkoznak érted itt, és odaát, olyanok
is, akikről sejtelmed sincs! (Communio
sanctorum.) Ne
engedj az örök sátáni kísértésnek; „Minek erőlködsz? Láthatod, hogy
elhagyott az Isten.” NEM HAGYOTT EL, ÉS:
HŰSÉGES AZ ISTEN!!!
Mi vagyunk esendők, és hűtlenek.
Isten a szeretet, s Őt
nem lehet felülmúlni ebben, és a végtelen irgalmában. Megtérés, bűnbánat,=ÉLET! - AKKOR NEM LESZ ELMOZDÍTVA A GYERTYATARTÓD…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése