AZ
A KÉT FILLÉR…
(Avagy;
mindenem a tiéd.)
""Ezután leült szemben a kincstárral és
figyelte, hogy dob a nép pénzt a perselybe. Sok gazdag sokat dobott be. 42De
aztán jött egy szegény özvegy, s csak két fillért dobott be. 43Erre
odahívta tanítványait, s így szólt hozzájuk: „Bizony mondom nektek, ez a
szegény özvegy többet adott mindenkinél, aki csak dobott a perselybe. 44Mert
ők a feleslegükből adakoztak, ez pedig mindent odaadott, ami csak
szegénységétől telt, egész megélhetését.”
(Mk.12, 41-44.)
Tény, hogy génjeinkbe van kódolva a birtoklás ösztöne, amelyet neveznek önfenntartásnak is. Testben való létünk, sok-sok mindennek a használatához köt minket, sok tárgyra van szükségünk a mindennapokban, ami természetes is, ezzel nincs semmi baj. E tárgyakat pedig évezredek óta pénzzel szerezzük meg, ez az eszköz váltotta fel a csere-gazdaságot. De a pénz egyúttal a hatalom eszközévé is vált, sőt; más kontinensek, országok, és egyének eltiprásának is eszköze lett. A pénz végül az „e-világ” istenévé, mammonná, és rengeteg bűn forrásává lett. Nem új jelenség ez, pontosan így volt már Jézus korában is, ezért szólt róla oly sokszor, figyelmeztetve azokat, akik Őt akarták követni. Töprengve a pénz mételyén, egy jelző ötlött fel most bennem: KÁBÍTÓSZER! Igen; elkábít, megtéveszt, s arányvesztést okoz. Nagybani birtoklása elhiteti velünk, hogy mindent megtehetünk, minden, és mindenki a lábaink előtt hever, általa az összes földi javakat megszerezhetjük, és; ezáltal boldogok leszünk… No, itt, és ekkor lép színre a második isteni Személy, Jézus, és 3 éven át hirdeti, hogy egyedül a mindeneket Teremtő a tulajdonos, hirdeti, hogy egyedül Ővele, és Őáltala lehet igazi boldogsághoz jutni, és hogy csakis oly módon lehet Őt követni, ha SZABADOK VAGYUNK MINDEN KOLONCTÓL. Érdemes csendben elolvasni a lakodalomba hívó ember történetét, benne azt, hogy a meghívottak nem tudják szabaddá tenni magukat, mert az egyikük éppen földet vett, a másik ökröket vásárolt, és azokat kellett megtekinteni és hazavinni, stb. Tehát: valamit - mindegy, hogy mit, - elébe helyeztek a MEGHÍVÁSNAK. A tét óriási, és végleges!!! Isten nem tűr vetélytársat, a Teremtő nem csereszabatos semmiféle teremtménnyel.
Ha valaki hitben él, akkor tudja; „mid van, amit nem úgy kaptál?” Mid van? SEMMID, kedves barátom! Éppen ezért,
ha Jézus elkér tőled bármit, - és most
figyelj! - nem csak a feleslegedből,
hanem a számodra szükségesből is, akkor nem történik más, mint hogy az Ő
JAVAINAK EGY RÉSZÉT ÁTCSOPORTOSÍTJA! Ez
történt a Királyok Könyvének
szereplőjével, ama száreptai özvegyasszonnyal, ( I.Kir. 17, 10-16.) aki az utolsó marék lisztjéből, és a korsója
alján lévő kanálnyi olajból készült kenyeret odaadta Illés prófétának, és ez
történt azzal a szegény özvegyasszonnyal is, aki a templom perselyébe tette az
utolsó 2 fillérjét. Ők igazi testvérek voltak, mert tudod barátom, abszolút
semmit nem számít az a 3500 év, ami időben elválasztotta őket, de még az sem,
hogy a meghalni készülő száreptai asszony, még nem tudott a kinyilatkoztatásról
önhibáján kívül. Viszont MEGHALLOTTA AZ
ISTEN PRÓFÉTÁJÁNAK KÉRÉSÉT, ÉS ODAADTA AZT, AMELYNEK ELFOGYASZTÁSÁRA KÉSZÜLTEK A
FIÁVAL, HOGY AZT KÖVETŐEN MEGHALJANAK, HISZEN SEMMILYEN ÉLELMÜK NEM VOLT MÁR A SZÁRAZSÁG MIATT. Ugyanezt tette az a jeruzsálemi hívő
asszony is, „mindenét odaadta.” Ezt
Jézus mondta róla, aki őt figyelte, és az Ő szemei nem csak egy jelenetet
látnak, hanem MINDENT, AMI EGY JELENET MÖGÖTT REJLIK…
Piros fonálként húzódik végig ez a mindent átadás
követelménye, az egész ó, és újszövetségen. Isten mosolya kíséri ezt a
gesztust, és átölelő befogadása. Mintegy kritériumává teszi Jézus az
üdvösségnek, ezért íratta meg a kontrapunktot is, pl. Ananiás, és Szafira
szomorú történetét, (Ap.Csel. 5. fej.) valamint Júdásét, aki 30
ezüstért adta át a poroszlóknak Jézust, és ezért mondta el a dúsgazdag, és a
szegény Lázárról szóló példabeszédet.
Szükséges ESZKÖZ a pénz, de nem tehetjük céllá, nem válhat
bálvánnyá életünkben. Vegyük tudomásul; nincs önrendelkezési jogunk felette! Istenem, hányan buktak meg, estek, és esnek
el ezen a buktatón…
Végül, okvetlenül írnom kell még valamiről, mégpedig egy
olyan súlyos eltévelyedésről, ami sebeket ejt a megbotlón, de sebeket ejt a
megsegítetteken is. Azt olvassuk a Bibliában, hogy „A
JÓKEDVŰ adakozókat szereti az
Isten.” Olyasmit én nem olvastam, hogy
ott, Száreptában, azt mondta volna az utolsó, maradék élelmét átadó özvegy
Illésnek: „Tudod-e, hogy én mit tettem most érted? Ennyi, és ennyi deka lisztet, és
egy egész merőkanál olajat adtam neked, légy ezért hálás, lásd, ki vagyok
én!” De ugyancsak nem olvastam hasonló
öntömjénezést a jeruzsálemi özvegytől sem, miután bedobta a saját létezéséhez szükséges, utolsó 2 fillérjét.
Igen;
"Ügyeljetek,
hogy a jót ne az emberek szeme láttára tegyétek, azért, hogy lássanak
benneteket. Így semmi jutalom nem vár rátok mennyei Atyátoknál. 2Amikor
tehát alamizsnát adsz, ne kürtöltess magad előtt, mint a képmutatók teszik a
zsinagógában és az utcán, hogy dicsérjék őket az emberek! Bizony mondom nektek:
megkapták jutalmukat. 3Te
úgy adj alamizsnát, hogy NE TUDJA
A BALKEZED, HOGY MIT TESZ
A JOBB. 4Így alamizsnád titokban marad, és Atyád, aki a
rejtekben is lát, megjutalmaz.”(Mt. 6, 1-4.)
Ha képtelen vagy a fenti lelkülettel átadni a 2 filléredet,
akkor inkább ne adj semmit, ne csinálj olcsó paródiát Isten parancsából, kéréséből, és ne okozz
másoknak botrányt. Ne légy most ókori farizeus, aki a piactereken emberi elismeréseket, és hajbókolásokat akart begyűjteni… Embereknek
akarsz tetszeni, vagy Jézusnak???
Milyen alapon követel Jézus ekkora altruizmust tőlünk?
Először is azért, mert mindenkinek, és minden anyagi jónak az abszolút Ura.
Másodszor; amit tanított, azt tökéletesen megélte! Kiüresítette magát, /kenószisz,/ és emberré lett, majd „transit benefaciendo” = körüljárt, jót cselekedvén 3 éven át, és végül:
nemcsak mindenét, hanem ÖNMAGÁT ADTA-ÁLDOZTA ÉRTÜNK, KIONTVA DRÁGA VÉRÉT, AZ UTOLSÓ
CSEPPIG…
Ha még eddig nem döntöttél a krisztusi életmodell felől,
akkor most nyisd ki a füled, és nyisd meg a szíved Szárepta, és Jeruzsálem üzenete előtt.
((…és ha nincs semmi pénzed, még a saját szükségleteid
fedezésére sem, tudd; akkor is gazdag vagy, és akkor is adnod kell: az idődből mások
meghallgatására, tanácsokkal való megsegítésére, és van erőd rámosolyogni a
szomszédodra, érdeklődni egy beteg testvéred hogyléte felől, írni pár kedves
sort, vagy felhívni pár percre. Ezt is
Jézusnak teszed. ))
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése