A
TEMPLOM SZAKRALITÁSA.
„15Kötélből ostort font, és mind kiűzte őket a templomból,
juhaikkal és ökreikkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, asztalaikat
felforgatta, 16a galambárusoknak meg azt mondta:
„Vigyétek innét ezeket, ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!” 17Tanítványainak eszükbe jutott az Írás
szava: „Emészt a házadért való buzgalom.” 18A zsidók azonban szót emeltek, ezekkel a szavakkal fordultak
hozzá: „Miféle csodajelet mutatsz, hogy ezt mered tenni?” 19Jézus azt válaszolta: „Bontsátok le ezt a
templomot, és harmadnapra fölépítem.” (Jn. Ev. 2. fej.)
Egy régebbi írásomban már
kifejtettem, hogy a „szent” szavunk jelentése, tartalma, nagy mértékű
változáson ment át a köznapi használatban.
Az ószövetségi héber „kadós,” és a latin
„sacrum” egyaránt azt jelentette,
hogy „lefoglalt,” vagyis; kizárólag az Isten szolgálatára
kijelölt tárgyak/személyek jelzője volt, pl. a jeruzsálemi templom áldozati
szertartásain használt edények, eszközök csakis annak a templomi liturgiának az
alkalmain voltak használhatók, még a király sem használhatta ezeket,
palotájának ünnepi asztalánál. Később azokat a személyeket hívták szenteknek,
akiket az Úr mintegy „lefoglalt” magának teljesen az Ő szolgálatára, országának
hirdetésére. ( l: Pál apostol írásait,
amelyekben a megtért, és szolgálatokat végző embereket sokszor e jelzővel
illeti.) Tehát félreértés azt hinni,
hogy ez a megtisztelő szó bűntelenséget, hibátlanságot jelent, hiszen ebben az
értelemben CSAKIS ISTENT kell, és szabad tekintenünk! A hit kegyelmével ingyen
megajándékozott, és azt befogadó, megtért embert Jézus „lefoglalja” a maga, és
Atyja országának (Baszileia) szolgálata számára. Ezek az emberek tudatában
vannak a maguk bűnös, de az ebből kimentett, Jézus érdeme miatt kegyelembe
fogadott mivoltuknak, és eszük ágában sincs
önmagukat olyan értelemben szentnek tekinteni, ami csak egy pici mértékben is
azonos lenne az Úr szentségével. (Hágiosz.)
Itt kell megjegyeznem - a sok
félreértés miatt, - hogy amikor az
Egyház valakit szentté nyilvánít, akkor az csak annyit jelent, hogy az illető
hűségesen, mindenét/önmagát teljesen átadta ennek a meghívásnak, és teljes
odaszánással követte Jézust ebben a szolgálatban, „lefoglaltságában.” Nagyon komoly, alapos, és több évig való
vizsgálat szokta megelőzni ezt a döntést!
Vagyis; még az ő esetükben sincs szó arról, hogy életük folyamán soha
nem botlottak el, soha, semmilyen bűnbe nem estek volna, hanem arról van szó,
hogy HITRE jutottak, és Krisztus kegyelmének erejéből kimenekülhettek a gonosz
rabságából, megtisztulva élhettek tovább a bűnbánat-bűnvallás utáni, itt megkezdett
örök életben. Példának csak két személyt említek: Pál apostolt, aki ezt írja; „A bűnösök közt
én vagyok az első.” Szt. Ágostont, aki a
pogányság világának minden szennyében nyakig volt benne, csodával határos módon
történt a megtérése, és a megtisztulása után Hippó püspöke lett…
De a tárgyi világban is léteznek
sacrumok, kizárólag istentiszteleti célra lefoglalt eszközök. Mindenek felett
ilyen a templom, de mindazok a tárgyak, amelyeket ebben használnak; pl. a
kehely, a paténa=az a kis „tányér,” amely arany borítású, és amelyre a Szent
Kenyér van helyezve. A liturgikus eszközök, és ruhák sora. Ilyeneket a világi
életben soha, sehol másutt nem használnak. A Biblia Leviticus könyvében / ószövetség/ teljes részletességgel írja elő
Jahwe ezeket, olvasható a felsorolásuk, és használatuk módja. A választott nép
pedig különös tisztelettel tekintette a jeruzsálemi templomot, amelyből csak
egyetlen egy volt, s csakis abban mutattak be áldozatokat az Úr parancsai alapján,
abban állt a Szentek Szentje, benne a Frigy-ládával, ide csakis a főpap
léphetett be, évente egyszer. A templomba kizárólag a monoteista zsidók
léphettek be, a pogányok csak az előudvarig juthattak. AZ A TEMPLOM SZENT HELY
VOLT, ISTEN SZENTSÉGE RAGYOGTA ÁT! (Az
egyetlen templomuk lerombolása óta a zsidóságnak azóta sincsen más templomuk,
mert az csakis azon az Örökkévaló által kijelölt helyen létezhet. Abban az
időben is voltak zsinagógák, ahol áldozatokat természetesen nem lehetett bemutatni, de az Úr
Igéjét magyarázták. Ez így van ma is, tanítanak a zsinagógákban, s mivel nincs
már templom, nincs papságuk, nincsenek áldozati liturgiáik. A templomukból
megmaradt egyetlen falhoz járnak imádkozni, ezt hívják „sirató falnak.”)
Nos, kedves barátaim, mindezek
után érthetjük meg, a szelíd Jézusra egyébként nem jellemző indulat kitörést. A
totálisan „lefoglalt” =szent templomban, ott, ahol minden létező Jahwéról
szólt, Őérte létezett, egyszercsak elkezdődött a kereskedelmi tevékenység, a
pénzszerzés, az üzletelés. Nincs ebben rossz önmagában, mindez hozzá tartozott
már akkor is az élethez, annak a fenntartásához, amint tartozik a mai napig is.
DE: NEM OTT!!! Ez mintegy
szentséggyalázás, és ennek megtűrése előjele volt az akkori szolgálattevők
korrumpálódásának, hitük ellanyhulásának. (Isten válasza erre, és a többi
hűtlenségre, bekövetkezett 70 évvel később, amikor Titus vezetésével Róma
lerohanta, és porig rombolta ezt a 46 éven át épített kádós/sacrumot, a béke
városával együtt… Merthogy semmiféle lázadás=bűn, nincs következmények nélkül… Sem a transcendens létben, a tiszta szellemi
teremtmények / emeri szóval: „angyalok” / által, sem a választott nép fiai által, sem
pedig a megváltás utáni korszakban elkövetett egyházi, és személyes bűneink
által elkövetett bűnök sincsenek következmények nélkül. Bizony!)
Azon tűnődtem a mai délutánon,
hogy ez a jézusi explodáció, tkp. egy teofánia volt! Igen; AZ
ISTEN FIA RENDET CSINÁLT A SAJÁT HÁZÁBAN! Ehhez abszolút joga
volt, mert JÉZUS „A” KRISZTUS,
A KÖZÉNK TESTESÜLT ISTEN!!!
A méltatlankodó farizeusokat
meghökkentő válasszal fizette ki; „Bontsátok le ezt a templomot, és harmadnapra
felépítem!” Szinte látom az elhűlt képüket, s ha festő lennék, akkor a
hüledezők előtt álló Jézust úgy ábrázolnám, hogy miközben kimondja; „ezt a
templomot,” jobb kezével önmagára mutat…
Igen; az akkor, és ott hüledezők nemsokára valóban lebontják azt a templomot. Templom, mert a látható test
burkában, az élő Isten rejtezett… Pontosan úgy, amint az Eucharisztiában létezik;
elrejtve.
A
fenti Evangéliumnak azonban számunkra is van egy
életfontosságú üzenete, és halálosan komoly, nagyböjti elmélkedési pontja. Ha
megtért ember vagy, ha igazán hívő vagy, ha élsz az Úr Igéjével, és
Kenyeréből, ( a virtuális hagyma 3.
rétegén, ) akkor te az Isten valóságos, élő TEMPLOMA VAGY! Lefoglalt gyermeke vagy! Így aztán logikus, hogy Isten ebben a
templomban sem tűri meg mindazt, ami ellenkezik a fent vázolt szentséggel. Ez
pedig a lázadás, a tudatos bűn. E kettő éppen úgy nem létezhet együtt,
egyidejűleg, mint ott, Jeruzsálemben, az áldozati szertartások, a zsoltárok
énekelése, a tömjén illata, - a pénzváltók, árusok, az oda nem illő evilági
dolgok tevékenységeivel. Az Isten, az
EGYETLEN SZENTSÉG RAGYOGÁSA, A SÁTÁN MIVOLTÁVAL…
Megkísértettségünk, sebzettségünk
következménye, hogy az állapotbeli
létezésünkből adódóan, mégis egyszerre, egyidejűleg /simul/ vagyunk bűnösök, és
bűnbánók, elesettek, és a moslékos vályútól az atyai házba visszatérők. Simul…
Dráma ez barátaim; lefoglalt templom, és
felforgatott galamb árus asztalok.
Megtérés, Ige, Szentségi élet, és
ennek a világnak ránk tapadó szennye, hordaléka. Amikor Jézus ránézett
arra a lefoglalt templomra, a látható épületen túlmenően, látta (mert nála nincs kronosz,) annak pusztulását
is, látta Tituszt, amint erővel nekiront, hogy porig rombolja. S ekkor kezdett
el könnyezni…
Tudod-e, hogy abban a pillanatban
egyidejűleg - simul, - téged is, és engem is látott? S hogy érted,
és értem is könnyezett? Személy szerint! Pontosan ezért vállalta helyetted, és
helyettem a számlánk kifizetését ingyen, kegyelemből, kimondhatatlan
SZERETETBŐL. Még Titusz előtt, ott, a Golgotán.
Ez a nagyböjti evangéliumi
szakasz, egyben a böjt központi feladatára szólít minket. Mert az ételben, a
külső világ dolgaiban való megtartóztatás kevés, és perifériális jelentőségű
ahhoz képest, hogy
MI AZ ÉLŐ ISTEN SZENT, LEFOGLALTJAI VAGYUNK/LEHETÜNK, ÉS A SZENTÉLYEI, AHOVÁ A GOLGOTA ÓTA, Ő NEM ÉVENTE EGYSZER AKAR MEGJELENNI, HANEM ÁLLANDÓ LAKÁST AKAR BENNÜNK VENNI.
Ez csak úgy
valósulhat meg, ha végleges igent mondunk erre a hatalmas szövetségre. Akkor,
ha ebben a nagyböjtben kinyitjuk az ajtónkat a KOPOGTATÓ előtt, s ha ebből a templomból
ugyanúgy félresöpörjük a sátán áruival megrakott asztalokat, amint ezt a mi
Urunk, Jézus is tette.
INDULJUNK AZONNAL, GYERE VELEM, -
MOST!!!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése