MEGOSZTÁS.
„AKKOR,” ÉS „MOST.”
I. rész.
Említettem már, hogy a hitben élő ember időnként megkapja azt az ajándékot, hogy a Szentírás olvasása közben,
egyszercsak kinyílik egy-egy vers, mondat, vagy szó legmélyebb tartalma, üzenete, olykor pedig
hatalmas távlatok íve ábrázolódik
ki előtte. Ez a Lélek áldott munkája,
semmiképpen nem a biblikus ismeretekből fakad. Nos, ma egy ilyen ajándékban
volt részem, amikor a Filippi levél 3. fej. 7-10. verseket olvastam. Nagy
mulasztás lenne részemről, ha mindezt nem osztanám meg veled, aki
- jobb híján…- erre az oldalra
kattintottál.
„Ám, amit akkor
előnynek tartottam, azt most Krisztusért hátránynak tekintem. Sőt; Uramnak,
Krisztus Jézusnak fönséges ismeretéhez mérten, mindent hátránynak tartok. Érte
mindent elvetettem, sőt, szemétnek tekintettem, csakhogy Krisztust elnyerhessem, és hozzá tartozzam.
Hiszen nem a törvény útján váltam igazzá, hanem a Jézus krisztusba vetett HIT
révén. Isten ugyanis a HIT által tett igazzá, hogy megismerjem Őt és
feltámadásának erejét, de a szenvedésben is vállaljam vele a közösséget.”
Pál apostol itt, de a többi levelében is megfogalmazza, hogy
az életének két fejezete van, két, egymástól 180 fokban eltérő tartalommal. 1./ Tarzuszban született, jómódú, római
polgárjoggal rendelkező zsidó családban,
gondos nevelést kap; kora leghíresebb
rabbijának, Gamálielnek lehetett a
tanítványa. Már fiatalon komoly megbízatásokat kap, s ezek egyike volt az egyre erősödő
keresztény csoportok elfogása, likvidálása. Fanatikus dühhel kezd
neki ennek, s az egyik ilyen útján, Damaszkusz felé tartva éri a látomás, amely
ketté metszi ezt az életutat. Ez lett számára a „punctum saliens.” /Ap.csel.
9.fej./
2./ Megvakul, (..hogy
aztán LÁTHASSON…) eljut az
Egyenes-utcába, ott egy Ananiás nevű keresztényt küld hozzá Jézus, megnyílnak
szemei, majd kb. 1 évet tölt csendben
Arábiában, felkészül a számára rendelt hatalmas feladatra. Sok-sok esztendő után tekint vissza az addigi
életére ebben a filippi levélben, amit egyes történészek és egzegéták az első
római fogságából írt levélnek, mások pedig az efezusi tartózkodása alattinak
tartanak. Egy biztos; túl van már a második missziós útján. Keletkezésének
ideje 56-57, tehát 10 év van még hátra számára a szolgálatban, tudjuk; 67-ben
halt vértanú halált Rómában. Egy óriási
evangelizációs küldetés sikeres teljesítése, rengeteg szenvedés, rengeteg
tapasztalat után tekint vissza Pál, és vonja meg életének mérlegét abban a fent
idézett filippi levélben. - Ennyi-dióhéjban.
Az Apostol életének
első szakasza tele volt sokféle
előnnyel, ezeket említettem az írásom elején. Büszke is volt ám ezekre, hiszen le
is írta, s az ellene folyó perben hivatkozott a római polgárságára. Ámde; amikor
megtörtént a SZEMÉLYES TALÁLKOZÁSA az
élet, az örök élet Urával, amikor megtapasztalta, hogy Ő az egyetlen, a soha el
nem múló érték, akkora, hogy ezért a végtelen csodáért érdemes minden
fáradságot és szenvedést vállalnia, sőt; az életét is feláldoznia ha kell, nos;
attól a perctől kezdve látta meg, hogy azok az előnyök valójában hátrányok
voltak, sőt; „szemétnek” tekinti immár. ( Itt, ennél a pontnál villant be nekem a
gazdag ifjú esete, akit megkedvelt Jézus, meghívta követésére, és kérte, adja
el mindenét, ossza szét a szegények között, majd jöjjön vissza. De ő „MEGSZOMORODVA ELMENT, MERT HATALMAS VAGYONA VOLT.” Igen;
lehet Őt mindent szemétnek tekintve teljes szívvel követni, és - el
is lehet menni… Tertium non datur… Borítékolom, hogy az a szomorúság, amelyet
az evangélista lejegyzett, megmaradt a szívében élete végéig…)
„AKKOR,” ÉS „MOST.” II. rész.
Akkor - Damaszkusz előtt, - Pál
hitt. Hitt az Örökkévalóban, Adonájban, Jahwéban. Úgy tudta, hogy ez a hit abból áll,
hogy pontról-pontra hűségesen megtartja az összes törvényt. A választott nép
egészében élt a törvények mindenekfelettiségének tudata, Isten kijelentései, és
Mózestől kezdve az összes próféták ezt helyezték a középpontba, ettől függött
az Úrral való szövetségük érvénye. Pál pontosan azért üldözte, és hurcolta a
főpapok elé a keresztényeket, mert ők a törvény több pontját félretolták. Ezért
pedig halál járt.
Gondoljunk bele; mekkora, és milyen erő, milyen forrásból
feléje, ill. legmélyébe hatoló fénysugár kellett ahhoz,
hogy ez a látásmód teljes fordulatot tegyen. Szerintem, a pünkösdi lángnyelvek
egyike érte el Pált, s ezáltal lett ő a 12 apostol egyenlő társa. Attól a
pillanattól kezdve, pici homokszemmé
váltak a törvények, és beragyogta a szívét, és értelmét nem a „mi,” hanem a
„KI” =Jézus Krisztus… Pál valóban karizmatikus gyermeke lett Jézusnak.
Igehirdetéseinek, hatalmas missziói működésének, és minden levelének
centrumában a HIT áll, mert megélte ezt az ingyen kapott csodát, és
megtapasztalta, hogy az Ige, a megtestesült második Személy és a bűnös
teremtmény között az egyetlen, az élő kapocs a HIT. „Isten ugyanis a hit által tett igazzá, hogy
MEGISMERJEM ŐT, ÉS FELTÁMADÁSÁNAK EREJÉT.”
No, itt borulok én le, ezelőtt az isteni logika előtt, amely totálisan
fordítottja minden emberi, minden tudományos módszertannak. Milyen is ez? Megtanulom a rendszerezett, sokszorosan
ellenőrzött tud. tételeket, MEGÉRTEM racionálisan, és EZUTÁN mondhatom azt,
hogy MEGISMERTEM az adott fakultás anyagát. Ezt bizonyítom a sikeres
vizsgákkal. Ámde: az Isten országának más a rendje… Az öröktől fogva kiválasztottak megkapják a
HIT kegyelmét, /ez a belépő a
transcendentum kapujában,/ amit nem
lehet kiérdemelni, csak szabadon beengedni az életünkbe, és EZZEL A BELÉPŐVEL,
ELPECSÉTELÉSSEL jutunk a VALÓDI MEGISMERÉS birtokába. Ettől kezdve Jézus nem a
hittan, a teológia „tárgya”, hanem személyes társunk, testvérünk, mindenünk…
Kijelentett Szava, és Kenyere az életünk.
Csakis ennek a megajándékozottságnak a birtokában, szent szédületében lehet
kimondani, hogy amit eddig az életünk értékeinek, előnyeinek tudtunk, az - ŐHOZZÁ
KÉPEST - kár, hátrány, és bizony; szemét…
Csak az éli meg a Zsoltár szavainak örömét, -„Elöl és hátul körülvettél engem, és
felettem tartod kezedet”, vagyis;
beburkoltál irgalmas szereteteddel,
- aki a Hit karizmáját megkapta, és
befogadta.
S ez az ismeret, ez a magasrendű tudás
képes az értékrend skálájának
valódi fokára helyezni az e világ tényleges
értékeit, amelyeket dehogyis akar elvenni tőlünk a mi Atyánk, hiszen értünk, s
nekünk teremtette!!! A muzsika, az irodalom, a képzőművészetek,
stb. mind-mind Tőle valók, s Őt vannak hivatva
megdicsőíteni, úgy, amint a természet szépségei is. Csupán azt kell tudnunk, hogy minden
értékük és szépségük mellett: esz-kö-zök,
a cél pedig egyedül az omnipotens, et misericors
Deus…
A Szent Szellem fényénél vizsgáljuk meg e nagyböjti hetekben barátaim, hogy őszinte szívvel tudjuk
e kimondani az apostollal együtt, hogy a
mi, nyomorult, bűnös - de megváltott! - életünkben is létezik-e
az „akkor”
és a „most”???
Oremus…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése