HIT ÁLTAL.
„Krisztussal életre keltett
minket, bűneinkben halottakat is, – így kegyelemből kaptátok a megváltást; 6feltámasztott minket, és Krisztus Jézusban a mennyeiek
közé helyezett minket, 7hogy az eljövendő korokban Jézus Krisztusban
kinyilvánítsa kegyelmének túláradó bőségét, hozzánk való jóságából. 8Kegyelemből részesültetek a megváltásban, a hit által, ez
tehát nem a magatok érdeme, hanem Isten ajándéka. 9Nem tetteiteknek köszönhetitek, hogy senki se
dicsekedhessék.” (Efezus 2, 5-9.)
Az ELSŐ MONDATBÓL: „Krisztussal
életre keltett minket, bűneinkben halottakat is, - így KEGYELEMBŐL KAPTÁTOK A MEGVÁLTÁST; feltámasztott minket.
Lassan haladok ebben a
csodálatos világban; az Ef. levélben, mert minden egyes mondatnál meg kell állnom, és akár többször is elolvasnom, pedig nem most tartom először a kezemben. A fenti sorokat másoltam csak ide, mert ezek tartalmazzák
hitünk sarok köveit, úgy
teológiai, mint a személyes lelkiéletünk vonatkozásában. Olyanok ezek a
mondatok, mint egy személyesen, név szerint
neked-nekem címzett levél. Mégpedig: szerelmeslevél. Egy olyan szerelmesé, aki mindenkinél messzebbről utazott, hogy köztünk/velünk lehessen, és aki
végül belehalt ebbe a lángoló szerelembe. Az újszövetségi Szentírásban én csak két
szerző általi tolmácsolást találok, amelyben Jézus mindenen átsugárzó szeretetét ekkora hőfokkal, himnikus magasságokban tudja
érzékeltetni; Szt. Jánosnál, és Szt. Pálnál.
Ezt az amor
sanctust nekünk befogadnunk, és - ha sokkal
kisebb értékűen is, - de viszonoznunk
kell! Ehhez ad
„gyújtást” a fenti igeszakasz. Megfontolásához teremtsük meg
a külső-belső csendet, és vegyük sorjában az egyes
mondatokat.
Azt üzeni, tudatosítja
Pál apostolon keresztül a kijelentés Lelke, hogy a bűn= a halállal. Van szívhalál, agyvérzéses halál, rák okozta halál,
más ember által okozott halál. Nem sorolom tovább, végtelen a lista. Mindegyikük mögött látható, orvosilag
megállapítható okok állnak. Azonban ez az első mondat a legrettenetesebb, s a legvégső pusztulást jelentő halálról
tudósít minket. Okozóját fizikai szemmel nem látni, csak a következményeit
lehet tapasztalni. Kedvelem a természetfilmeket, közöttük a macskafélékről
szólóakat is. Békésen legelget az
antilop, semmilyen veszedelemre mutató
jelet nem észlel, vadnak szagát sem hozza felé a szél. Az oroszlán pedig ott van mögötte, hasán
lapulva kúszik feléje a bokrok mögött, a szél irányával szemben. Amikor
a bokrok megzörrennek, menekül az antilop, de már késő… Az ólálkodó megragadta, s elpusztította. Igen; ez az „ólálkodó” itt van körülöttünk, ontológiai valóság, s
annak örül, ha tagadják létezését, ha tréfálkoznak felőle, és szarvakkal,
lólábbal ábrázolják, ha kijelentik; mese ő, az emberi butaság, babonaság
szülötte. E kijelentések számára, a bokrok… Péter apostol az első levelében használja ezt
a vadmacska hasonlatot, miután figyelmeztet: „Józanok legyetek és vigyázzatok!
Ellenségetek, a sátán, ordító oroszlán módjára OTT KÓSZÁL MINDENÜTT, és keresi,
hogy kit nyeljen el. Erősen álljatok neki ellen a HITBEN.” No, itt a biztos recept! Hogyan lehet egy nálunk sokkal hatalmasabb,
okosabb szellemi hatalomnak eredményesen ellenállni, tisztának maradni, Isten közösségében
élni továbbra is? Tán a mi erős
akaratunkkal, elszántságunkkal? A
sokszor ajánlott böjttel, virrasztásokkal?
Az ismét divatba jött zarándoklatokkal?
Pál nem ezt mondja. Pál által azt üzeni az Úr Lelke, hogy
a hitben. Abban a hitben, amelyről vázlatosan írtam „A hagyma.” c. írásomban, rámutatva ennek fundamentális
jelentőségére, arra, hogy enélkül semmit
nem ér az elszántság, az akarat, böjt, és a zarándoklat. Ezek nem kritériumok,
hanem következmények, fakadnak az élő hitből, a Jézussal való élő, kegyelmi kapcsolatból. Tehát én nem ezek ellen szólok,
hanem szeretném, hogy tisztán láss, és ne téveszd össze az eszközt a céllal.
Rengeteg ember lelki élete omlik össze, és zuhan a gonosz csapdájába, mert érzi
elégtelenségét, látja, tapasztalja, hogy a cselekedeteinek, teljesítményeinek oly
sokszor mínuszos az eredménye, kapaszkodik, erőlködik, verejtékkel küzd, és
mégis megtörik a szárnyalás; visszahúzza az ó-embere, ismét a porban vergődik.
Ekkor, pontosan ekkor lép be a sátán, és ezt sugdossa: „Na látod, ez az út nem embernek való, az Isten
lehetetlen mércét állít eléd, kínozni akar téged. Élj hát szabadon, engedd el
magad, lazíts, s különben is; biztos, hogy ezt akarja Isten? Nézd; milyen szép
ez a világ, csak ki kell nyújtanod a kezed annak gyümölcsei után. Adok kezedbe
olyan eszközöket, amelyekkel élve lesz bőven pénzed, hatalmad, és körülvesznek
az édes élet örömei.” Sajnos, ennek a
gonosz, ördögi cselvetésnek aláágyazott egy olyan korszak az Egyház életében,
amikor a rigorista, kazuisztikus morál teológia nem a hitben történő kegyelmi,
élő, Jézus-ember kapcsolatra, hanem a voluntarista, (mindent az emberi akaratra
helyező) mindent elfojtó, külső cselekedetekre fókuszált. Csakhogy az Úr
Baszileiája nem árú piac, nem tőzsde, és nem stopperral
mérhető futóverseny ám barátom! Egy régebbi írásomban azzal a hasonlattal
igyekeztem ezt a kérdést megvilágítani, miszerint a Balatonon úszik egy ladik,
és egy vitorlás egymás mellett. Az előbbiben ülő ember iszonyú erőfeszítéssel lapátol,
nem lát semmit a csodás tájból, mert folyton az ütemes ritmusra figyel, liheg a
fáradtságtól, izzad, küzdenie kell a víz ellenállásával, amely felőrli erejét.
A vitorlás pedig szeli a vizet, padjain napozó, a távoli hegyekben gyönyörködő
emberek ülnek, mert hajójukat NEM ŐK,
HANEM A SZÉL RÖPÍTI. Az a ladikos ember
joggal dönt úgy, hogy ebből elég volt, lám a vitorlás alaposan lehagyott, én
pedig kimerülten vergődtem ki a partra, többé nem
lapátolok…
E mondat
lényege; KRISZTUSSAL keltett életre minket. Látásom szerint ez az életre keltés
két csoportba osztható, kettős
mozzanatú. 1./ A keresztség szentségével. Egy mondattal a választott igeszakasz
előtt
- 3.
vers, - ez van írva: „Születésünknél
fogva mi is a harag gyermekei
voltunk.” Vagyis; az eredeti
bűn, a megváltatlanság állapotában léteztünk. A harag=ítélet. Nos, ebből mos
ki, tesz tisztába minket a keresztség megszentelt vize. Mit is mondott Jézus
azon az éjszakán Nikodémusnak?
„Bizony, bizony, mondom neked: aki nem születik újjá, az nem
láthatja meg az Isten országát.” 4Nikodémus megkérdezte:
„Hogy születhet valaki, amikor már öreg? Csak nem térhet vissza anyja méhébe
azért, hogy újraszülessék?” 5Erre Jézus azt mondta:
„Bizony, bizony, mondom neked: Aki nem vízből és Szentlélekből születik, az nem
megy be az Isten országába. 6Ami a testből születik, az
test, ami a Lélekből születik, az lélek. 7Ne
csodálkozz azon, hogy azt mondtam: újjá kell születnetek.”
A víz kezdettől fogva
végig kísérte az emberiséget, mint a megtisztulás eszköze, spirituális
értelemben is. A keresztség
alap-szentség, mintegy belépőjegy a
későbbi személyes meghívásra, annak lehetőségi feltétele. Ez annyira
egyértelmű Jézus fenti szavaiból, hogy nincs is szükség további
elmélyítésre. Igen; a harag
fiaiból, a kegyelembe fogadottság fiaivá
válásnak kritériuma. De a teljesség a 2./
pontban van: „…..és SZENTLÉLEKBŐL. Erről
próbáltam valamit dadogni /mert erről csakis a megrendültségtől dadogva lehet szólni, / „A hagyma,”
c. írásomban a 3. rétegről, és „A
hitről” címűben is. Eleve, és öröktől fogva
- 38. Zsoltár… - történő kiválasztás, az a belső hang,
az a kopogtatás az ajtónk előtt…
Ez a Szentlélek. Víz, és
Lélek. Nincs lapátolás, mert abba
belepusztulunk, az a mi erőnk, és annyit
is ér. Önátadás van, mégpedig totális,
aztán a vitorlánkat röpíti a Lélek szele. Önátadás
a hitből fakadó szeretettel, és
természetfeletti reménnyel.
„Kegyelemből részesültetek a
megváltásban, a hit által, ez tehát nem a magatok érdeme, hanem Isten ajándéka.
9Nem tetteiteknek köszönhetitek, hogy senki se dicsekedhessék.”
Akkor ez ennyire egyszerű,
és rózsaszínű? Nem!!!! Nem, mert szabad akaratunk van, és a
megváltás nem jelenti a bűn
következményei alól való teljes mentességet. Mindig ott van a gonosz is a
pakliban barátom, aki arra indít minket, hogy kikérjük az örökséget, és a dagadt pénztárcánkkal a zsebünkben, azt hiteti el velünk, hogy vígan megleszünk mi az atyai ház kötöttségei
nélkül is. Igen, egy darabig… Aztán
pörög a kronosz órája, s ott találjuk magunkat a sertések etetője mellett,
de még abból sem juthat nekünk. Hatalmas
az Isten szerető pedagógiája, amikor elénk tárja a Biblia több helyén az ilyen
történeteket. A gőgös hadvezér, a szíriai Naámán, az először engedetlen Jónás, majd a vízbe süllyedő, s később tagadó Péter, a „hitetlen”
Tamás, s később Szt. Ágoston,
Szt. Ferenc, L. Szt. Ignác. Nem sorolom tovább azokat
a bűneikből feltámasztott ( mert
a bűn=halál!!!) nagy szenteket,
vértanúkat, egyháztanítókat, rendalapítókat, akik megtapasztalták Jézus hozzájuk lehajló irgalmas szeretetét. „Csekély”
2000 év története szól ezekről.
Szinte látom a gonosz által össze-vissza rángatott
fiút eltorzult arcával, majd a
szabadítása utáni önfeledt boldogságával. Látom
a megbontott háztetőn keresztül kötélen Jézus lábai elé eresztett
multiplex sclerotikus
kifejezéstelen, eltompult arcát,
azt az élő halottat, s átélem az ő
KETTŐS feltámadását. Igen; KETTŐS,
mert megbocsátattak bűnei, s utána
/de: csakis utána!/ foghatta meg
egészségesen az ágyát, s mehetett haza.
Láttam éveken át, a börtönökben
magukba szállt, s elrontott életüket siratókat,
akik megtérésük után, az Ige befogadása után szabadnak érezték
magukat még a rácsok mögött is. Láttam a kórházak halottas ágyain fekvőket,
akik pont akkor
születtek meg igazán, amikor halni készültek, s újjászülettek a Lélek által. (Nem tudom ki volt boldogabb, amikor a
nyelvükre helyeztem Krisztus Testét, AZ
ÖRÖK ÉLET SZENT KENYERÉT, ők, vagy én?....) Bűn, bukás,
- kegyelem, élet.
Isteni dialektika.
„Krisztussal életre keltett minket, BŰNEINKBEN HALOTTAKAT
IS.” A meg nem bánt, és
feloldozást nem nyert bűn a végső halál, drága testvérem. Tehát az őszinte bánat, a megtérés, és a
bűnvallás egyenlő a feltámadással! Ezt nem lehet megvásárolni, nem lehet kiérdemelni
a harag fiainak, mert
KEGYELEMBŐL, INGYEN
KAPTUK A MEGVÁLTÁST!!!
Akkor tehát nem kell semmit sem tennünk, csak elfogadnunk mindezt? Ilyesmit én soha nem mondtam, írtam! Mit kell hát tennünk?+
ELDOBNI
A LAPÁTOKAT, ÉS FELHÚZNI A VITORLÁKAT.
FIGYELNI A SZÉLJÁRÁST, ÉS ENGEDELMESEN IRÁNYBA ÁLLÍTANI A KORMÁNYKEREKET. S
TUDNI, HOGY AZ ENGEDELMESSÉG, A KER. ÉLETSTÍLUS SIKERE
NEM MÁS, MINT KÖVETKEZMÉNYE AZ ÉLŐ HITBŐL FAKADÓ KEGYELMI KÖZÖSSÉGNEK,
ANNAK, HOGY IMMÁR JÉZUS BENNEM ÉL
IGÉJE, ÉS KENYERE ÁLTAL,
S HOGY CSAKIS EZÉRT NEM
KELL NEKEM LAPÁTOLNOM.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése